Bij Huismerk Energie zit je altijd goed

Wat leuk dat je klant bent bij Huismerk Energie! Je profiteert van scherpe leveringstarieven én je draagt bij aan een duurzame toekomst. Hoe? Heel simpel, met 'nieuwe energie'. Energie van wind-, zon-, water- en bio-energie. Dat jij tevreden bent, is voor ons het meest belangrijk. Daarom staan we altijd voor je klaar om je te helpen met al je vragen. Hoe weet je bijvoorbeeld of je termijnbedrag past bij je verbruik, of wat slim is als je een aanbieding van een andere leverancier hebt ontvangen? We hebben allerlei handige weetjes en tips hieronder voor je op een rij gezet.

Goed om te weten!

  • Binnenkort starten jullie met leveren. Wat kan ik verwachten?

    startdatum staat op contract, dan maakt oude leverancier nota op (evt met boete), inspelen op hoge nota door winter die misschien ook churn veroorzaakt? WAT HIER PRECIES IN VERTELLEN?

    Is je vraag beantwoord?

  • Kan ik mijn maandelijkse termijnbedrag wijzigen?

    Je kunt altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Huismerkenergie. De marge voor het aanpassen is afhankelijk van het historisch verbruik op je adres. Zijn er bijzondere omstandigheden of wijzigingen in je woonsituatie, waardoor je je termijnbedrag anders wilt instellen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je verder!

    Is je vraag beantwoord?

  • Moet ik het contract bij mijn oude leverancier opzeggen?

    Nee, je hoeft zelf niets op te zeggen. Wij regelen jouw overstap. Dat betekent dat wij ook de oude leverancier voor je opzeggen. Je komt ook nooit zonder energie te zitten. Het kan zijn dat je oude energieleverancier een opzegvergoeding (boete) in rekening brengt. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Vergoedt Huismerk Energie de opzegvergoeding (boete) van mijn oude leverancier?

    Dit hangt af van het contract dat je bij Huismerk Energie hebt gekozen. In veel gevallen vergoeden wij de opzegvergoeding van je vorige leverancier tot €100,00 (€ 50,00 per aansluiting). Bij enkele energiecontracten vergoeden wij de opzegvergoeding tot € 250,00 (€ 125,00 per aansluiting). Is jouw opzegvergoeding lager? Dan betalen we je het bedrag van de opzegvergoeding terug. Is jouw opzegvergoeding hoger dan het bedrag dat wij vergoeden? Dan betaal je het resterende bedrag zelf. Of, en met welk bedrag we jouw eventuele opzegvergoeding vergoeden staat in de productvoorwaarden van je energiecontract.

    De opzegvergoeding (boete) declareren doe je zo: 

    • Log in op Mijn Huismerkenergie via huismerkenergie.nl/inloggen. Als je voor de eerste keer inlogt, gebruik dan de inloggegevens zoals vermeld in je welkomstbrief.  
    • Je vindt de optie ‘Overstapkorting direct aanvragen’ onder het menu-item ‘Contract’ bij ‘Overstapkorting’.
    • Vul je gegevens in en upload de (eind)nota waarop de opzegvergoeding van je vorige leverancier staat. Zonder deze nota kunnen we de aanvraag niet verwerken.
    • Ga akkoord met de voorwaarden en klik op verzenden. Wij doen de rest!

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom is mijn termijnbedrag anders dan bij mijn huidige leverancier?

    Je termijnbedrag is gebaseerd op een verwachting van je energiekosten voor het aankomende jaar. Op het einde van het jaar wordt precies berekend wat je verbruik is geweest en wordt de balans opgemaakt. Het termijnbedrag is gebaseerd op de tarieven van Huismerk Energie, inclusief de netbeheerkosten, energiebelasting, ODE en BTW. Het termijnbedrag kan mogelijk afwijken van je vorige leverancier door:

    • Een ander verbruik als uitgangspunt voor het termijnbedrag.  
    • Een ander leveringstarief dat verschilt per leverancier.
    • Als de nieuwe netbeheerkosten en/of overheidsheffingen nog niet zijn doorberekend bij je vorige leverancier. Deze wijzigen één keer per jaar. Zo zijn de overheidsheffingen per 1 januari 2019 verhoogd.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Als je een slimme meter hebt, dan hoef je géén meterstanden aan ons door te geven. Wij lezen deze automatisch uit op de overstapdatum. Heb je geen slimme meter? Wij laten je dan weten wanneer het tijd is de meterstanden door te geven! Dit kan heel eenvoudig op een van de volgende manieren:

    • Via jouw persoonlijke online klantomgeving ‘Mijn Huismerkenergie’. Je kunt de meterstanden invoeren onder het kopje ‘Verbruik’.   
    • Meterstanden doorgeven zonder in te loggen? Ga naar de meterstandenpagina op onze website en vul uw klantnummer, postcode en meterstanden in.
    • Je kunt de meterstanden ook via WhatsApp aan ons doorgeven via 06 266 266 22 of per mail via info@huismerkenergie.nl. Dit mag zelfs met een foto. Zorg er dan wel voor dat de meterstanden goed te lezen zijn en je ook je klantnummer toestuurt.

    Weet je niet zeker of je een slimme meter hebt en of je je meterstanden moet doorgeven? Geen zorgen, wacht gewoon ons bericht af. Ontvang je niks, dan hoef je ook geen standen door te geven. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?

    Het termijnbedrag wordt altijd voorafgaand aan de maand rond de 25e automatisch afgeschreven. Indien je hebt aangegeven dat je graag op factuur betaalt, ontvang je van ons hiervoor een factuur.

    Stap je over op de 1e van de maand? Dan brengen wij het eerste termijnbedrag net na de overstap in rekening. Als je bijvoorbeeld op 1 juli overstapt, brengen wij het eerste termijnbedrag voor de maand juli, rond 1 juli in rekening. Het termijnbedrag voor de maand augustus betaal je dan rond 25 juli. Vervolgens wordt het termijnbedrag altijd rond de 25e van de maand afgeschreven.  

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat moet ik doen als ik een andere aanbieding heb ontvangen?

    Wij zijn blij met jou als klant! Daarom staan we altijd klaar om te helpen. Zo horen wij van veel klanten dat ze door de vorige of andere leveranciers worden benaderd voor een overstap. Dit lijkt vaak aantrekkelijker dan het is! Maar klopt dit aanbod wel, of is het eigenlijk te mooi om waar te zijn? En hoe weet je dan of je goed zit? Stuur het aanbod naar info@huismerkenergie.nl of bel ons op 088 - 105 11 00, dan doen wij een Contractcheck voor je. Wij helpen je vergelijken en zoeken uit wat nu écht het meest voordelig voor je is. Net zo makkelijk! Alvast weten waar je op moet letten? Hier lees je wat handige tips. 

    Is je vraag beantwoord?

10 zaken die je online gemakkelijk zelf regelt

Energiezaken regelen? Bijvoorbeeld wijzigingen doorgeven, je termijnbedrag aanpassen, facturen bekijken en je energieverbruik en eventuele teruglevering inzien met de Slimme Energiemanager. Dat doe je natuurlijk het liefst wanneer het jou uitkomt. Dit en meer regel je gewoon zelf via Mijn Huismerkenergie. Bekijk welke 10 zaken je gemakkelijk en snel zelf regelt! 

Dit regel je zelf


De energieprijzen stijgen, goede keuze een vast contract!

Wist je dat energieprijzen behoorlijk zijn gestegen ten opzichte van 2017 en 2018? Zo zijn de energiebelastingen, maar ook de marktprijzen voor stroom en gas gestegen. In een periode van stijgende marktprijzen is een vast energiecontract vaak voordelig. Stijgen de marktprijzen verder? Dan heb jij in ieder geval voor een langere tijd een goed leveringstarief. En zijn de prijzen flink gedaald? Dan kun je altijd contact met ons opnemen voor een Contractcheck. 


Altijd een passend termijnbedrag met de Termijncheck

Benieuwd of je termijnbedrag past bij je verbruikskosten? Met de Termijncheck weet je meteen of je met je huidige termijnbedrag geld terug krijgt of bijbetaalt op je aankomende jaarnota. Op basis hiervan kan je dus je termijnbedrag aanpassen. Zo kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan! 

Wanneer kan ik een Termijncheck doen?
Heb je een kleinverbuikaansluiting, beschikken wij over minimaal 3 maanden verbruik en zijn jouw werkelijke meterstanden bij ons bekend (dus geen geschatte meterstanden)? Dan kan jij een Termijncheck doen!

Meer over het termijnbedrag en de Termijncheck

Opzeggen voordat je contract afloopt? Dan betaal je een boete

Wil je overstappen naar een andere leverancier voordat je energiecontract afloopt? Dan brengt dit kosten met zich mee. Deze kosten zijn bepaald door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en zijn voor iedere leverancier dus hetzelfde. Wij brengen deze kosten bij je in rekening, omdat wij de energie voor jouw contractduur al hebben ingekocht. De hoogte van de boete hangt af van de looptijd van je contract en het aantal aansluitingen (stoom en/of gas) die je opzegt. Let op: de meeste adressen hebben 2 aansluitingen (stroom én gas).

Resterende looptijd                      Hoogte opzegboete (per aansluiting) 

1,5 jaar                                                 € 50,00 

Tussen 1,5 en 2 jaar                        € 75,00  

Tussen 2 en 2,5 jaar                        € 100,00             

Langer dan 2,5 jaar                         € 125,00

Reviews klanten Huismerk Energie

Zij geven ons gemiddeld een 7,6 van de 10

En 79% van onze klanten beveelt ons aan

Naar alle reviews

WhatsApp met ons

Snel je vraag stellen? Stuur ons een WhatsApp. We zijn het best bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.

06 - 266 266 22

Bel ons

Je vraag liever persoonlijk met een van onze medewerkers bespreken? Bel dan gerust en we helpen je graag verder. 

088 - 105 11 22