Bijdragen aan een duurzaam Nederland


Wat leuk dat je via Vereniging Eigen Huis klant wordt bij Huismerk Energie! Je profiteert van super scherpe tarieven, een verlaagd vastrecht én je draagt bij aan een duurzame toekomst. Hoe? Heel simpel, met 'nieuwe energie'. Energie van windmolen- en zonneprojecten uit Nederland. Lees hier alles over onze 'nieuwe energie' en over je overstap!

Over Huismerk Energie

Alles om ons heen verandert in rap tempo. Hoe ‘t er morgen uit ziet? Dat bepalen we voor een groot gedeelte zelf met de keuzes die we dagelijks maken. Zo ook met de keuze voor energie, waar het vandaan komt en hoe we er mee omgaan. Wij maken het voor íedereen mogelijk bij te dragen aan een duurzame toekomst. Heel simpel, met ‘nieuwe energie,’ natuurlijk van eigen bodem. We investeren in samenwerkingen met de opwekkers van nieuwe energie. Helpen de aanpakkers die actief bezig zijn met verduurzamen. Én we zijn er voor de overstappers die zoeken naar nieuwe energie voor een eerlijke prijs. Zo zetten we ons sinds 2013 samen met onze klanten in voor een duurzame toekomst!


100% Hollands groene energie

De stroom die wij aan jou leveren, is afkomstig van windmolen- en zonneprojecten in Nederland. Echt duurzame opwek van eigen bodem dus. Voor deze geleverde stroom ontvangen wij een bewijs dat deze ook echt duurzaam is opgewekt. Dit zijn de groencertificaten. Zo weet je zeker dat de stroom die we jou leveren 100% groen is. Gas is afkomstig uit Nederland en de CO₂-uitstoot compenseren we door te investeren in projecten die deze uitstoot tegengaan.

Berekening tarieven dubbel (normaal/dal) of enkel

Bereken hier gemakkelijk of enkel- of dubbeltarief voordeliger voor je is. Als je een enkele meter hebt, kan je niet kiezen voor het dubbele tarief.

[rekentool]



Terugleveren en salderen, zo werkt dat.

Liggen er zonnepanelen op je dak? Dan heb je vast al eens van de term 'salderen' gehoord. Als je zelf energie opwekt, dan gebruik je die energie voor verbruik in je eigen huis. Op het moment dat je zonnepanelen meer stroom opwekken dan dat je verbruikt, lever je dit terug aan het elektriciteitsnet. Je energiemeter houdt bij hoeveel je hebt teruggeleverd. Aan het einde van het jaar wordt de energie die je hebt afgenomen van je leverancier, verrekend met de energie die je zelf hebt opgewekt. Dit heet salderen. Lees hier meer. 

Meer over je overstap naar Huismerk Energie


Zo verloopt je overstap verder

1. Mijn contract

Je ontvangt het contract met het termijnbedrag en datum start levering. Wij zeggen het oude contract voor je op.

2. Meterstanden doorgeven

Je krijgt bericht om de meterstanden door te geven. Een slimme meter? Dan hoef je niets te doen.

3. Leuk dat je klant bent

Je ontvangt nieuwe energie uit Nederland!

Je termijnbedrag

Voor het vaststellen van het termijnbedrag, maken we een berekening van de vaste kosten én een schatting van de hoeveelheid energie die je het komende jaar gaat verbruiken. Hiervoor kijken we naar het Standaard Jaarverbruik dat we van de netbeheerder ontvangen. Dit is een gemiddelde van het energieverbruik op jouw adres. De vaste kosten en kosten voor je verwachte jaarverbruik worden gelijkmatig verdeeld en in 12 maandelijkse termijnen bij jou in rekening gebracht. Zo weet je waar je aan toe bent en betaal je het gehele jaar dus een gemiddeld bedrag.

Wanneer betaal ik mijn termijnbedrag?
Het termijnbedrag wordt altijd voorafgaand aan de maand rond de 25e automatisch afgeschreven. Stap je over op de 1e van de maand? Dan brengen wij het éérste termijnbedrag net na de overstap in rekening. 


Veelgestelde vragen over de overstap

  • Hoe wordt de overstapdatum bij Huismerk Energie bepaald?

    Een Collectieve Inkoop Energie heeft altijd een zogenaamde overstapperiode waarin de overstap plaatsvindt. De eerst mogelijke startdatum is 4-8 weken na acceptatie van het aanbod en de laatst mogelijke startdatum is 4 juli 2020. De startdatum hangt af van uw huidige contractsituatie. Om de overstap soepel te laten verlopen, controleert Huismerk Energie uw huidige contractsituatie altijd in de landelijke database. Er zijn 3 situaties mogelijk:

    • 1. U heeft een (flexibel) contract voor onbepaalde tijd

    Uw nieuwe contract wordt zo spoedig mogelijk gestart (4 - 8 weken na acceptatie van het aanbod). 

    • 2. U heeft een contract met vervaldatum in de overstapperiode (voor 4 juli 2020) 

    Uw nieuwe contract start aaneensluitend aan uw huidige contract. 

    • 3. U heeft een contract met vervaldatum buiten de overstapperiode (na 4 juli 2020) 

    Nieuwe klanten: u kunt gewoon gebruik maken van het aanbod, uw contract start zo spoedig mogelijk (4-8 weken na acceptatie), maar uw huidige leverancier kan u een opzegvergoeding in rekening brengen omdat u uw contract voortijdig verbreekt. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Is het bedrag in mijn berekening ook het termijnbedrag dat ik per maand ga betalen?

    Het berekende maandbedrag is een indicatie van het uiteindelijke termijnbedrag dat je maandelijks gaat betalen voor de levering van energie. Dit is onder voorbehoud van afwijkingen en wijzigingen in je daadwerkelijke verbruik. Voor een gepersonaliseerd aanbod maken we gebruik van een klantsleutel. Is hier geen gebruik van gemaakt, dan maken we een berekening op basis van standaardwaarden. Je daadwerkelijke tarieven en termijnbedrag kunnen dan afwijken. Enkele dagen na de aanmelding ontvang je je energiecontract met de definitieve tarieven. Het termijnbedrag kan je altijd wijzigen via Mijn Huismerkenergie

    Is je vraag beantwoord?

  • Kan ik mijn maandelijkse termijnbedrag wijzigen?

    Je kunt altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Huismerkenergie. De marge voor het aanpassen is afhankelijk van het historisch verbruik op je adres. Zijn er bijzondere omstandigheden of wijzigingen in je woonsituatie, waardoor je je termijnbedrag anders wilt instellen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je verder!

    Is je vraag beantwoord?

  • Moet ik het contract bij mijn oude leverancier opzeggen?

    Nee, je hoeft zelf niets op te zeggen. Wij regelen jouw overstap. Dat betekent dat wij ook de oude leverancier voor je opzeggen. Je komt ook nooit zonder energie te zitten. Het kan zijn dat je oude energieleverancier een opzegvergoeding (boete) in rekening brengt. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Als je een slimme meter hebt, dan hoef je géén meterstanden aan ons door te geven. Wij lezen deze automatisch uit op de overstapdatum. Heb je geen slimme meter? Wij laten je dan weten wanneer het tijd is de meterstanden door te geven! Dit kan heel eenvoudig op een van de volgende manieren:

    • Via jouw persoonlijke online klantomgeving ‘Mijn Huismerkenergie’. Je kunt de meterstanden invoeren onder het kopje ‘Verbruik’.  
    • Meterstanden doorgeven zonder in te loggen? Ga naar de meterstandenpagina op onze website en vul uw klantnummer, postcode en meterstanden in.
    • Je kunt de meterstanden ook via WhatsApp aan ons doorgeven via 06 266 266 22 of per mail via info@huismerkenergie.nl. Dit mag zelfs met een foto. Zorg er dan wel voor dat de meterstanden goed te lezen zijn en je ook je klantnummer toestuurt.

    Weet je niet zeker of je een slimme meter hebt en of je je meterstanden moet doorgeven? Geen zorgen, wacht gewoon ons bericht af. Ontvang je niks, dan hoef je ook geen standen door te geven. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom is mijn termijnbedrag anders dan bij mijn huidige leverancier?

    Je termijnbedrag is gebaseerd op een verwachting van je energiekosten voor het aankomende jaar. Op het einde van het jaar wordt precies berekend wat je verbruik is geweest en wordt de balans opgemaakt. Het termijnbedrag is gebaseerd op de tarieven van Huismerk Energie, inclusief de netbeheerkosten, energiebelasting, ODE en BTW. Het termijnbedrag kan mogelijk afwijken van je vorige leverancier door:

    • Een ander verbruik als uitgangspunt voor het termijnbedrag. 
    • Een ander leveringstarief dat verschilt per leverancier.
    • Als de nieuwe netbeheerkosten en/of overheidsheffingen nog niet zijn doorberekend bij je vorige leverancier. Deze wijzigen één keer per jaar. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer betaal ik mijn eerste termijnbedrag?

    Stap je over op de 1e van de maand? Dan brengen wij het eerste termijnbedrag net na de overstap in rekening. Als je bijvoorbeeld op 1 juli overstapt, brengen wij het eerste termijnbedrag voor de maand juli, rond 1 juli in rekening. Het termijnbedrag voor de maand augustus betaal je dan rond 24 juli. Vervolgens wordt het termijnbedrag altijd rond de 24e van de maand afgeschreven.  

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is de wettelijke bedenktijd?

    De wettelijke bedenktijd is bepaald in de Wet Koop op Afstand. Bij een aankoop op afstand (via internet, televisie, catalogi, telefoon of fax) heb je recht op 14 kalenderdagen bedenktijd. Binnen deze 14 kalenderdagen mag je de overeenkomst zonder reden en kosteloos opzeggen. Dit kan via 088 - 105 11 00 (lokaal tarief). 

    Is je vraag beantwoord?

Gemakkelijk en snel geregeld met Mijn Huismerkenergie

Veel energiezaken regel je gemakkelijk en snel zelf via Mijn Huismerkenergie. Hier kan je onder andere wijzigingen doorgeven, je termijnbedrag aanpassen, facturen bekijken en je energieverbruik en eventuele teruglevering inzien met de Slimme Energiemanager. De Slimme Energiemanager communiceert met jouw slimme meter en maakt je verbruik tot op het kwartier inzichtelijk, waardoor je meer grip krijgt op je energieverbruik. Ook staat iedere maand jouw energierapport klaar met persoonlijke feedback op je energieverbruik. En zorg dat je huidige termijnbedrag áltijd past bij je werkelijke verbruik met de Termijncheck. De Termijncheck geeft je advies over de hoogte van je termijnbedrag, zodat je niet voor verrassingen komt te staan op je jaarnota. Dit kan wanneer wij 3 maanden verbruiksgegevens van je hebben.

Reviews klanten Huismerk Energie

Zij geven ons gemiddeld een 7,6 van de 10

En 79% van onze klanten beveelt ons aan

Naar alle reviews

Mail ons

Heb je een vraag? Mails ons. We denken graag met je mee!

eigenhuis@huismerkenergie.nl

Bel ons

Liever iemand van onze medewerkers spreken? Bel ons. Voor vragen over je lidmaatschap kan je terecht bij Vereniging Eigen Huis via 033 - 450 77 50. 

088 - 105 11 22