Inzicht in je energieverbruik met jouw persoonlijke energierapport

Om je nóg meer inzicht te geven in je energieverbruik en besparen gemakkelijker te maken, sturen we je vanaf nu iedere maand een energierapport. Zo weet je precies hoeveel energie je hebt verbruikt en wat de bijbehorende kosten zijn. Ook vind je in dit energierapport bespaartips en kun je je energieverbruik vergelijken met een andere periode of met het verbruik van andere huishoudens. Zo zie je in één oogopslag of je nu zuiniger bent met energie of juist niet. 


Elke maand een persoonlijk energierapport

Heb je een slimme meter? Dan lezen we elke maand jouw energieverbruik uit en maken we een energierapport voor je. Deze ontvang je via de e-mail. Je kunt je energierapport ook altijd bekijken en downloaden in Mijn Huismerkenergie. 

Geen slimme meter?
Als je geen slimme meter hebt, ontvang je helaas geen energierapport. Toch benieuwd naar jouw energieverbruik en de bijbehorende kosten? Vraag de slimme meter dan aan bij je netbeheerder. Op eancodeboek.nl vind je wie jouw netbeheerder is. 


Naar Mijn Huismerkenergie

Inloggen

Jouw energierapport uitgelegd

Met het energierapport geven we je iedere maand persoonlijke feedback op je energieverbruik. Op de eerste pagina in het rapport zie je precies hoeveel energie je die maand hebt verbruikt en wat je dit heeft gekost. 

Vergeleken met andere huishoudens 
Naast het inzichtelijk maken van je gas- en stroomverbruik vergelijken we je verbruik met andere huishoudens. Zo kun je zien hoe jouw verbruik ten opzichte van het gemiddelde verbruik per huishouden eruit ziet. 

Vergeleken met vorige periode 
Het verbruik van deze maand, vergelijken we met het verbruik van vorige maand. Zo zie je of je deze maand meer of minder hebt verbruikt.

De verbruikskosten die je in je energierapport ziet staan, zijn de werkelijke kosten voor gas en stroom die je in één maand hebt verbruikt. Op de tweede pagina van het energierapport vind je naast deze verbruikskosten ook de vaste kosten. De vaste kosten zijn niet afhankelijk van je verbruik en wel iedere maand gelijk.  Samen vormen ze je totale energiekosten. Omdat je energieverbruik iedere maand weer anders is, zijn je totale energiekosten op je maandelijkse energierapport niet gelijk aan je termijnbedrag. Hoe dat zit? Hieronder lees je alles over termijnbedragen en daadwerkelijke energiekosten. 

Waarom zijn mijn werkelijke energiekosten per maand niet gelijk aan mijn termijnbedrag?

Jouw daadwerkelijke energiekosten per maand wijken af van het bedrag dat je maandelijks betaalt. Het zit zo: de kosten voor je verwachte jaarverbruik én de vaste kosten worden gelijkmatig verdeeld en in 12 maandelijkse termijnen bij jou in rekening gebracht. Zo weet je waar je aan toe bent en betaal je het gehele jaar dus een gemiddeld bedrag. In werkelijkheid verbruik je in de winter veel meer dan in de zomer en zou je ’s winters eigenlijk meer moeten betalen en in de zomer juist minder.

Voor het vaststellen van het termijnbedrag, maken we een berekening van de vaste kosten én een schatting van de hoeveelheid energie die je het komende jaar gaat verbruiken. Hiervoor kijken we naar het Standaard Jaarverbruik dat we van de netbeheerder ontvangen. Dit is een gemiddelde van het energieverbruik op jouw adres. Per jaar bekijken we in hoeverre de schatting overeenkomt met het daadwerkelijke verbruik. De uitkomst hiervan bepaalt of je geld terug krijgt of moet bijbetalen.

Benieuwd hoe je tarieven voor gas en stroom precies zijn opgebouwd? En waar je nu precies voor betaalt? We hebben een handig overzicht voor je gemaakt met meer uitleg over de energietarieven en kosten. Je vind 'm hier


Elke maand een nieuwe bespaartip

Vanaf 1 juli 2018 is iedere energieleverancier verplicht om klanten met een slimme meter een energierapport te sturen. Zo wil de overheid energiezuiniger gedrag stimuleren. Er zijn gelukkig veel gemakkelijke manieren om energie te besparen. Daarom krijg je iedere maand een bespaartip van ons. Ga er mee aan de slag en zie het resultaat gelijk terug op je volgende energierapport. Ook leuk om te weten is hoeveel energie jij verbruikt vergeleken met andere huishoudens in Nederland. Je ziet per type woning wat het gemiddelde gas- en stroomverbruik is. Ben jij energiezuiniger dan andere huishoudens of juist niet? Zie het als een challenge om zuiniger om te gaan met energie. 

Veelgestelde vragen op een rijtje

  • Waarom ontvang ik dit energierapport?

    De overheid wilt energiezuiniger gedrag stimuleren en het energieverbruik terugdringen met 10 petajoule (eenheid van energie) in 2020. Daarom is iedere energieleverancier vanaf 1 juli 2018 verplicht om klanten met een slimme meter maandelijks een energierapport te sturen. Het energierapport maakt je energieverbruik inzichtelijk en besparen gemakkelijker. Zo weet je precies hoeveel energie je hebt verbruikt en wat de bijbehorende kosten zijn. Ook vind je in dit energierapport bespaartips en kun je je energieverbruik vergelijken met een andere periode of met het verbruik van andere huishoudens. Ga aan de slag met energiebesparing en zie het resultaat maandelijks terug in je energierapport. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Welke kosten staan er in mijn energierapport?

    De kosten in je energierapport zijn de kosten voor gas en stroom die je in één maand hebt verbruikt. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom zijn mijn kosten niet gelijk aan mijn maandelijkse termijnbedrag?

    Jouw daadwerkelijke energiekosten per maand wijken af van het bedrag dat je maandelijks betaalt. Het zit zo: de kosten voor je verwachte jaarverbruik én de vaste kosten worden gelijkmatig verdeeld en in 12 maandelijkse termijnen bij jou in rekening gebracht. Zo weet je waar je aan toe bent en betaal je het gehele jaar dus een gemiddeld bedrag. In werkelijkheid verbruik je in de winter veel meer dan in de zomer en zou je ’s winters eigenlijk meer moeten betalen en in de zomer juist minder.

    Is je vraag beantwoord?

  • Ik wil mijn energierapport liever alleen in Mijn Huismerkenergie ontvangen. Hoe pas ik dit aan?

    Je energierapport niet meer via de e-mail ontvangen? Dat kan! Ga naar Mijn Huismerkenergie en klik op het menu-item 'Gegevens' en daarna op het tabblad 'Contactvoorkeur'. Hier kan je aangeven dat je het energierapport alleen online wilt ontvangen. Het energierapport kan je dan maandelijks inzien en downloaden in Mijn Huismerkenergie

    Is je vraag beantwoord?

WhatsApp met ons

Snel je vraag stellen? Stuur ons een WhatsApp. We zijn het best bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.

06 - 266 266 22

Direct een gesprek

Je vraag liever persoonlijk met een van onze medewerkers bespreken? Bel dan gerust en we helpen je graag verder. 

088 - 105 11 22