Betalen en facturen

Betalen

  • Hoe kan ik mijn betaalwijze aanpassen?
    Je kan bij ons op drie manieren betalen: via iDEAL, automatische incasso of je schrijft het handmatig over. De betaalwijze pas je eenvoudig aan. Ga hiervoor naar betaalgegevens onder het menukopje 'Gegevens' in Mijn Huismerkenergie.

    Is je vraag beantwoord?

  • Hoe kan ik mijn rekeningnummer aanpassen?
    Je rekeningnummer pas je eenvoudig aan via Mijn Huismerkenergie. Ga hiervoor naar betaalgegevens onder het menukopje 'Gegevens'. Ook kan je mailen naar info@huismerkenergie.nl. Telefonisch je rekeningnummer aanpassen is niet mogelijk. Wij hebben je schriftelijke toestemming voor de wijziging nodig.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is jullie rekeningnummer?
    Bedragen maak je over op rekeningnummer: NL56 RABO 0157 128 571 ten name van Huismerk Energie. Vergeet niet je klantnummer en factuurnummer te vermelden.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat zijn de betaalmogelijkheden?
    We hebben drie manieren waarop je bij ons kan betalen. Een makkelijke manier om te betalen is online via iDEAL. Handmatig via je eigen bank overschrijven kan ook. Vermeld dan je klantnummer en factuurnummer en maak het bedrag over op rekeningnummer: NL56 RABO 0157 128 571 ten name van Huismerk Energie. Je kunt ook kiezen voor automatische incasso. Je machtigt ons hiervoor eenmalig. Daarna heb je er geen omkijken meer naar.

    Is je vraag beantwoord?

Termijnbedrag

  • Hoe is mijn termijnbedrag opgebouwd?
    Voor het vaststellen van het termijnbedrag, maken we een berekening van de vaste kosten én een schatting van de hoeveelheid energie die je het komende jaar gaat verbruiken. Hiervoor kijken we naar het Standaard Jaarverbruik dat we van de netbeheerder ontvangen. Dit is een gemiddelde van het energieverbruik op jouw adres. De kosten verdelen we gelijkmatig en brengen we in 12 maandelijkse termijnen bij jou in rekening. Zo weet je waar je aan toe bent en betaal je het gehele jaar dus een gemiddeld bedrag.

    Is je vraag beantwoord?

  • Kan ik de afschrijfdatum van mijn termijnbedrag aanpassen?
    Je kunt de afschrijfdatum van het termijnbedrag helaas niet aanpassen. Bij ons betaal je altijd voorafgaand rond de 25e van de maand.

    Is je vraag beantwoord?

  • Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?
    Je kunt je termijnbedrag gemakkelijk zelf aanpassen in Mijn Huismerkenergie. Ga hiervoor naar 'Termijnbedrag' onder het menu-item 'Verbruik'. De marge voor het aanpassen is afhankelijk van het historisch verbruik op je adres. Loopt je contractjaar binnen 1 maand af of stap je binnen 1 maand over naar een andere leverancier? Dan kan je het termijnbedrag niet meer aanpassen. Dit komt omdat we dan al bezig zijn met de opmaak van een jaar- of eindnota. Beschikken wij over voldoende verbruiksgegevens van je nieuwe leveringsjaar? Dan kan je ook de Termijncheck doen! Je ziet meteen of je termijnbedrag nog past bij je verbruikskosten.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom betaal ik nog een termijnbedrag terwijl ik al heb opgezegd?
    Ben je overgestapt naar een andere leverancier of heb je je energiecontract opgezegd? Dan kan het zijn dat je nog een termijnbedrag betaalt voor de maand waarin je geen klant meer bij ons bent. Stel je bent op 30 juni geen klant meer, maar hebt de 25e van de maand wel al het termijnbedrag voor de maand juli betaald. Je hoeft je dan geen zorgen te maken, want wij verrekenen dit bedrag op je eindnota.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom hebben jullie twee keer in dezelfde maand een termijnbedrag afgeschreven?
    Het termijnbedrag wordt altijd voorafgaand aan de maand rond de 25e automatisch afgeschreven. Stap je over op de 1e van de maand? Dan brengen wij het eerste termijnbedrag net na je overstap in rekening. Voorbeeld: je stapt over op 1 juli, dan betaal je je eerste termijnbedrag voor de maand juli aan het begin van deze maand. Het termijnbedrag voor de maand augustus betaal je rond 25 juli. Daarna wordt het termijnbedrag altijd rond de 25e van de maand afgeschreven. Ben je pas verhuisd? Dan kan het zijn dat wij het termijnbedrag van je oude en nieuwe woning hebben afgeschreven.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom hebben mijn vorige leverancier en Huismerk Energie in dezelfde maand een termijnbedrag afgeschreven?

    Er zijn meerdere oorzaken waarom je vorige energieleverancier en Huismerk Energie in dezelfde maand een bedrag kunnen afschrijven:

    • Een van de meest voorkomende oorzaken is het verschillende moment waarop het termijnbedrag wordt afgeschreven. Bij Huismerk Energie wordt het termijnbedrag altijd voorafgaand aan de maand van levering afgeschreven. Het kan zijn dat je vorige leverancier eenmalig op hetzelfde moment afschrijft, omdat je daar áchteraf betaalt.
    • Betaalde je bij je vorige leverancier het termijnbedrag ook voorafgaand aan de maand? Dan kan het zijn dat je vorige leverancier de overstap nog niet heeft verwerkt en het termijnbedrag onterecht heeft afgeschreven. Meestal wordt dit verrekend op de eindnota, maar je mag het termijnbedrag ook terugvorderen via de bank. Neem wel even contact op met je vorige leverancier.
    • Is het bedrag dat de vorige leverancier heeft afgeschreven geen termijnbedrag? Het kan zo zijn dat je bij de vorige leverancier moest bijbetalen op de eindnota en zij dit bedrag nu hebben afgeschreven.

    Wanneer je vorige en nieuwe energieleverancier in dezelfde maand een bedrag afschrijven kan dit vervelend zijn. Is dit het geval? Laat het ons weten! Dan zoeken we samen naar een passende oplossing!

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom is mijn termijnbedrag anders dan bij mijn vorige leverancier?

    Voor het vaststellen van het termijnbedrag, maken we een berekening van de vaste kosten én een schatting van de hoeveelheid energie die je het komende jaar gaat verbruiken. De kosten verdelen we gelijkmatig en brengen we in 12 maandelijkse termijnen bij jou in rekening. Het termijnbedrag is mogelijk anders dan bij je vorige leverancier omdat:

    • Er een ander jaarverbruik is genomen als uitgangspunt;
    • Het leveringstarief verschilt;
    • De nieuwe netbeheerkosten en/of overheidsheffingen nog niet zijn doorberekend bij de vorige leverancier. Deze kunnen één keer per jaar wijzigen.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom is mijn termijnbedrag gewijzigd?
    Bij het opstellen van je jaarnota weten we precies wat je verbruik is geweest van het afgelopen jaar. Heb je meer verbruikt dan vorig jaar, dan passen wij je termijnbedrag aan. Zo voorkomen we dat je moet bijbetalen op je volgende jaarnota. Heb je minder verbruikt, dan verlagen wij je termijnbedrag. Zijn de overheidsheffingen en/of netbeheerkosten aangepast? Ook dit nemen we mee in de berekening.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer betaal ik mijn (eerste) termijnbedrag?
    Het termijnbedrag wordt altijd voorafgaand aan de maand rond de 25e automatisch afgeschreven. Stap je over op de 1e van de maand? Dan brengen wij het eerste termijnbedrag net na je overstap in rekening. Voorbeeld: je stapt over op 1 juli, dan betaal je je eerste termijnbedrag voor de maand juli aan het begin van deze maand. Het termijnbedrag voor de maand augustus betaal je rond 25 juli. Daarna wordt het termijnbedrag altijd rond de 25e van de maand afgeschreven.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is een verzamelfactuur?

    Heb je meer dan drie adressen onder één klantnummer? Dan ontvang je een verzamelfactuur. Een verzamelfactuur voegt alle termijnbedragen van de adressen samen tot één overzichtelijk geheel. Je betaalt in één keer voor alle adressen.

    Weten uit welke kosten je energierekening nog meer bestaat?

    Is je vraag beantwoord?

Jaar- en eindnota

  • Hoe is mijn nota opgebouwd?
    Op je jaar- of eindnota verrekenen we de termijnbedragen van afgelopen jaar met de kosten van je werkelijke energieverbruik. Heb je meer verbruikt dan betaald, betaal je bij. Heb je minder verbruikt dan betaald, ontvang je geld terug. 

    Alles over je energierekening

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaar- / eindnota?

    Moet je bijbetalen op je jaarnota? Dit kan verschillende oorzaken hebben:

    • Je hebt meer energie verbruikt dan wij van te voren hebben ingeschat. Bijvoorbeeld door een verandering in je gezinssituatie, nieuwe apparatuur of een koude en lange winter;
    • Je hebt zonnepanelen en minder stoom teruggeleverd dan verwacht;
    • Je hebt de meterstanden niet of te laat doorgegeven. Om je toch op tijd de jaarnota te sturen, hebben we je meterstanden geschat. Het kan zijn dat de standen afwijken van je werkelijke standen;
    • Je bent pas verhuisd en je termijnbedrag is nog niet afgestemd op je nieuwe woning.

    TIP: Doe regelmatig de Termijncheck in Mijn Huismerkenergie en krijg advies over de hoogte van je termijnbedrag. Ga ook aan de slag met energiebesparing en zie het resultaat maandelijks terug in je energierapport.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer krijg ik mijn jaar- / eindnota?
    Aan het einde van elk leveringsjaar ontvang je een afrekening. Hierin verrekenen we de termijnbedragen van afgelopen jaar met de kosten van je werkelijke energieverbruik. Heb je meer verbruikt dan betaald, betaal je bij. Heb je minder verbruikt dan betaald, ontvang je geld terug. In Mijn Huismerkenergie lees je in welke periode je je jaarnota ontvangt. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer wordt het terug te ontvangen bedrag uitbetaald?
    Heb je minder verbruikt dan verwacht? Dan krijg je geld terug. Na verrekening ontvang je het teveel betaalde bedrag binnen 14 dagen terug. Eventuele openstaande facturen worden op de jaarnota verrekend.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat moet ik doen als mijn jaar- of eindnota niet klopt?
    Klopt je jaar- of eindnota niet, omdat bijvoorbeeld je meterstanden afwijken? Neem contact met ons op via 088 - 105 11 22 of info@huismerkenergie.nl. Dan controleren we je jaar- of eindnota samen.

    Is je vraag beantwoord?

Openstaande facturen