Contract en tarieven

Energietarieven

  • Hoe zijn mijn tarieven opgebouwd?

    Je totale energiekosten bestaan uit de kosten voor de energieleverancier (leveringstarief en vaste leveringskosten), de netbeheerder (netbeheerkosten) en de overheid (energiebelasting, ODE en btw). Al deze kosten staan op één factuur. De kosten voor de netbeheerder en overheid dragen wij voor jou af.

    Energieleverancier
    Het leveringstarief is het tarief dat je aan ons betaalt, per verbruikte kilowattuur (kWh) stroom of kubieke meter (m3) gas. Dit is het tarief exclusief overheidsheffingen en btw. Samen met de vaste leveringskosten, de abonnementskosten voor de dienstverlening, worden dit leveringskosten genoemd.

    Netbeheerder
    De netbeheerkosten zijn de kosten die je betaalt voor de transport van stroom en gas via de leidingen. Deze kosten brengen wij namens je netbeheerder in rekening op je energienota en dragen ze vervolgens weer af. De netbeheerderkosten kunnen jaarlijks veranderen.

    Overheid

    Voor iedere kWh stroom of m3 gas die je verbruikt, betaal je overheidsheffingen. Deze bestaan uit energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE). De energiebelasting betaal je omdat de overheid wilt dat je zuiniger omgaat met energie. ODE is een extra belasting waarmee de overheid investeringen in duurzame energie stimuleert. De overheid bepaalt ieder jaar opnieuw de hoogte van deze heffingen en alle energieleveranciers voeren de wijzigingen door in de tarieven. Je betaalt deze kosten via je energienota en wij dragen deze af aan de Belastingdienst. Daarnaast betaal je over je hele energienota 21% btw.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom betaal ik overheidsheffingen?

    Voor iedere kWh stroom of m3 gas die je verbruikt, betaal je overheidsheffingen. Deze bestaan uit energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE). De energiebelasting betaal je omdat de overheid wilt dat je zuiniger omgaat met energie. ODE is een extra belasting waarmee de overheid investeringen in duurzame energie stimuleert. De overheid bepaalt ieder jaar opnieuw de hoogte van deze heffingen en alle energieleveranciers voeren de wijzigingen door in de tarieven. Je betaalt deze kosten via je energienota en wij dragen deze af aan de Belastingdienst. Daarnaast betaal je over je hele energienota 21% btw.

    Weten uit welke kosten je energierekening nog meer bestaat?

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom zijn mijn tarieven gestegen?
    De overheid en netbeheerders stellen ieder jaar opnieuw de overheidsheffingen en netbeheerkosten vast. Alle energieleveranciers zijn verplicht deze wijzigingen door te voeren in de tarieven en op de energienota. De vaste leveringstarieven voor gas en stroom die je met ons hebt afgesproken blijven tijdens de contractperiode natuurlijk gelijk. Variabele leveringstarieven voor stroom en gas bewegen mee met de marktprijzen. Daardoor kunnen deze tarieven meerdere keren per jaar wijzigen.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is energiebelasting?

    De overheid heft energiebelasting om besparing en duurzame energie te stimuleren. Je betaalt energiebelasting per verbruikte kWh stroom en m³ gas. De wijziging in de energiebelasting maakt vervanging van aardgas door elektrische warmteopties aantrekkelijker.

    Weten uit welke kosten je energierekening nog meer bestaat?

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is het verschil tussen enkel- en dubbeltarief?
    Met enkeltarief betaal je voor alle stroom die je verbruikt hetzelfde leveringstarief. Met dubbeltarief heb je twee leveringstarieven: van 23.00 tot 7:00 uur op doordeweekse dagen (in Brabant en Limburg van 21.00 tot 7:00 uur), in het weekend en op nationale feestdagen betaal je het daltarief en tijdens de overige uren betaal je het normaaltarief. Je kunt altijd kiezen voor enkeltarief. Voor dubbeltarief heb je twee telwerken of een slimme meter nodig. Dubbeltarief is vooral voordeliger als je veel energie verbruikt in de daluren en stroom teruglevert.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is het verschil tussen vaste en variabele leveringstarieven?
    Wanneer je een contract afsluit voor een vaste periode (bijvoorbeeld 1 of 3 jaar), wijzigen de leveringstarieven niet. Wanneer je een contract afsluit voor een variabele periode (onbepaald), bewegen de leveringstarieven mee met met de marktprijzen. In dat geval kunnen de tarieven maximaal 6 keer per jaar wijzigen. De overheidsheffingen en netbeheerkosten worden bepaald door de overheid en netbeheerder en kunnen tussentijds wijzigen, of je nu een vast- of variabel contract afsluit. Alle energieleveranciers zijn verplicht deze wijzigingen door te voeren in de tarieven en op de energienota.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is mijn teurglevertarief?
    Voor elke teruggeleverde kWh ontvang je hetzelfde overeengekomen kale leveringstarief als dat je betaalt. Dit tot aan een grens van 5.000 kWh per telwerk per jaar. Lever je meer dan 5.000 kWh per telwerk op jaarbasis extra terug, dan ontvang je voor elke teruggeleverde kWh boven deze grens het kale leveringstarief minus een afslag van € 0,0075 excl. per kWh. Is je verbruiksperiode korter dan een jaar, dan wordt dit naar rato verrekend.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is mijn totaaltarief?

    Het totaaltarief dat je per verbruikte kWh stroom of m3 gas betaalt, bestaat uit verschillende onderdelen:

    • Het leveringstarief: het tarief dat je betaalt aan je energieleverancier, per verbruikte kWh stroom of m3 gas. Bij een energiecontract met vaste leveringstarieven, blijft dit tarief de hele contractperiode gelijk.
    • Overheidsheffingen: de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE). Wij brengen deze kosten namens de overheid bij je in rekening en wij dragen ze weer af aan de Belastingdienst. De overheid bepaalt de hoogte van de overheidsheffingen en kan deze jaarlijks wijzigen. De overheidsheffingen zijn bij alle energieleveranciers gelijk.
    • Btw: bovenop het leveringstarief en overheidsheffingen komt 21% btw. Alle verschillende onderdelen van je tarief zijn inclusief 21% weergegeven. Het leveringstarief, overheidsheffingen en btw vormen samen je totaaltarief.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is Opslag Duurzame Energie (ODE)?

    Opslag Duurzame Energie (ODE) is een door de overheid ingevoerde extra belasting die je betaalt per verbruikte kWh stroom en m³ gas. Hiermee wordt onder andere de subsidiepot van Stimulering Duurzame Energie (SDE+) gefinancierd.

    Weten uit welke kosten je energierekening nog meer bestaat?

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is vermindering energiebelasting?

    Een deel van je energieverbruik is een basisbehoefte. Daarom krijg je elk jaar een soort belastingkorting op je energie. Deze zogeheten vermindering energiebelasting (voorheen heffingskorting) geldt voor alle stroomaansluitingen met een verblijfsfunctie (huizen en kantoren). De korting is een vast bedrag over 365 dagen per stroomaansluiting en verrekenen wij met je maandelijkse termijnbedragen.

    Weten uit welke kosten je energierekening nog meer bestaat?

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat zijn netbeheerkosten?
    De netbeheerkosten zijn de kosten die je betaalt voor de transport van stroom en gas via de leidingen. Deze kosten brengen wij namens je netbeheerder in rekening op je energienota en dragen ze vervolgens weer af. De netbeheerderkosten kunnen jaarlijks veranderen. De netbeheerkosten staan in je energiecontract en in Mijn Huismerkenergie onder menu-item 'Contract'. 

    Is je vraag beantwoord?

Contract

  • Kan ik de ingangsdatum van start levering aanpassen?
    Dat kan als de originele startdatum minimaal twee dagen in de toekomst ligt. Voor je nieuwe startdatum kan je alleen kiezen voor de 1e of 15e van de maand. Als de energielevering van je oude en nieuwe energiecontract niet precies op elkaar aansluiten, kom je natuurlijk niet zonder energie te zitten. Voorbeeld: tot 8 april ontvang je energie van je oude leverancier en op 15 april starten wij met het leveren van energie. In de tussenliggende periode leveren wij je energie tegen flexibele tarieven. Vanaf 15 april leveren wij je energie tegen de tarieven waarvoor je hebt getekend.

    Is je vraag beantwoord?

  • Kan ik mijn contract op een andere naam zetten?
    Je energiecontract op een andere naam zetten? Dat kan alleen in het geval van een overlijden, naamsverandering door huwelijk of echtscheiding, verhuizing of wanneer jouw naam op het contract staat, maar de naam van je echtgenoot op de aankoopfactuur van de zonnepanelen. Neem hiervoor contact met ons op via 088 - 105 11 22.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer gaat mijn contract in?
    In je energiecontract vind je de datum waarop wij starten met het leveren van energie op jouw adres.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is een actievoordeel?
    Heb je een energiepakket gekozen met bijvoorbeeld een cashback (vaste klant voordeel), gratis kilowatturen stroom of een ander voordeel, dan noemen wij dat een actievoordeel. De voorwaarden en 'spelregels' van het betreffende actievoordeel vind je in je productvoorwaarden.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is mijn klantnummer?

    Je vindt je klantnummer in je energiecontract of bevestigings e-mail. Energiecontract of bevestigings e-mail niet bij de hand? Stuur dan een mail naar info@huismerkenergie.nl met je postcode, huisnummer, e-mailadres, geboortedatum en laatste cijfers van je IBAN. Dan zoeken we het voor je op!

    Is je vraag beantwoord?

Verlengen

  • Hoe verleng ik mijn energiecontract?
    Ongeveer een half jaar voordat je contract afloopt ontvang een verlengingsaanbod per mail of per post als er geen e-mailadres bij ons bekend is. Verlengen doe je heel eenvoudig via de oranje knop in de mail of per post door je keuze aan te kruizen en het aanbod terug te sturen. Wij zorgen ervoor dat je nieuwe contract dan naadloos aansluit op je lopende contract.

    Is je vraag beantwoord?

  • Krijg ik mijn vaste klant voordeel uitgekeerd als ik mijn contract verleng?
    Je nieuwe contract sluit aan op de einddatum van je lopende contract. Wanneer je je energiecontract voor je contractuele einddatum verlengt, wordt je eventuele actievoordeel of cashback gewoon op je jaarnota verrekend.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom heb ik geen verlengingsaanbod ontvangen?
    Je ontvangt ongeveer een half jaar voordat je contract afloopt een scherp verlengingsaanbod. Per e-mail of per post als er geen e-mailadres bij ons bekend is. Als je een betalingsachterstand hebt of hebt aangegeven dat je liever geen informatie over nieuwe producten of diensten ontvangt, sturen we je geen verlengingsaanbod. In dat geval ga je aan het einde van je contractperiode over op ons flexibele energiecontract.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom is mijn termijnbedrag gewijzigd?
    Bij het opstellen van je jaarnota weten we precies wat je verbruik is geweest van het afgelopen jaar. Heb je meer verbruikt dan vorig jaar, dan passen wij je termijnbedrag aan. Zo voorkomen we dat je moet bijbetalen op je volgende jaarnota. Heb je minder verbruikt, dan verlagen wij je termijnbedrag. Is je gezinssituatie veranderd of zijn de overheidsheffingen en/of netbeheerkosten aangepast? Ook dit nemen we mee in de berekening.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom krijg ik een half jaar van te voren al een verlengingsaanbod?
    Wij vinden het belangrijk dat je altijd het beste energiecontract hebt. Daarom ontvang je ongeveer een half jaar voordat je contract afloopt een verlengingsaanbod. Je kunt dan alvast je leveringstarieven vastleggen voor de nieuwe contractperiode.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer krijg ik een verlengingsaanbod?
    Je ontvangt ongeveer een half jaar voordat je contract afloopt een verlengingsaanbod. Je kunt dan alvast je leveringstarieven vastleggen voor de nieuwe contractperiode.

    Is je vraag beantwoord?

Opzeggen

  • Hoe geef ik een overlijden door?
    Allereerst gecondoleerd met het verlies. Wij wensen je veel sterkte toe. In deze moeilijke tijd helpen we je graag met alle energiezaken. Wil je het contract op een andere naam zetten of het contract opzeggen? Wij regelen het voor je. Bel ons op 088 - 105 11 22 of stuur een mail naar info@huismerkenergie.nl.

    Is je vraag beantwoord?

  • Hoe moet ik mijn contract opzeggen?
    Overweeg je om weg te gaan? Jammer! Opzeggen kan via 088 - 105 11 22. Het is belangrijk om rekening te houden met een eventuele opzegboete. Hoe langer de loopduur van je contract nog is, hoe hoger je boete. Wil je toch even dubbelchecken of je het beste contract hebt? Doe dan onze contractcheck. Wij zoeken voor je uit of overstappen écht voordeliger voor je is.

    Is je vraag beantwoord?

  • Ik ga van het gas af, kunnen jullie mijn gasverbruik stop zetten?
    Wij kunnen je gasverbruik niet stopzetten. Wel kan je de gasaansluiting laten verwijderen of 'uit bedrijf laten stellen' door je netbeheerder. Bij een lopend contract betaal je nog wel de vaste leveringskosten. Op de website van je netbeheerder vind je meer informatie. Weet je niet precies wie je netbeheerder is? Check het hier.

    Is je vraag beantwoord?

  • Moet ik een boete betalen als ik ga samenwonen?

    Als je gaat inwonen op een adres waar al een energiecontract aanwezig is, betaal je bij het opzeggen van een lopend contract bij Huismerk Energie een opzegvergoeding (boete). Het kan daarom voordeliger zijn om je contract bij Huismerk Energie mee te nemen naar het nieuwe adres en het lopende contract op je nieuwe adres op te zeggen. Dat zoeken wij graag voor je uit! 

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom moet ik een opzegvergoeding (boete) betalen als ik mijn contract opzeg?
    Stap je over naar een andere energieleverancier voor je contractuele einddatum? Dan betaal je een opzegvergoeding (boete). Een opzegvergoeding is een door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgesteld bedrag die iedere energieleverancier in rekening mag brengen bij particuliere klanten. Hoe langer de resterende looptijd van je contract, hoe hoger het bedrag zal zijn. De opzegvergoeding geldt per aansluiting en bedraagt voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar € 50,00 (incl. btw), tussen 1,5 en 2 jaar € 75,00 (incl. btw), tussen 2 en 2,5 jaar € 100,00 (incl. btw) en langer dan 2,5 jaar € 125,00 (incl. btw). Ook vervalt iedere aanspraak op een actievoordeel. Een eventuele cashback wordt niet uitgekeerd.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is een opzegvergoeding (boete)?
    Stap je over naar een andere energieleverancier voor je contractuele einddatum? Dan betaal je een opzegvergoeding (boete). Een opzegvergoeding is een door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgesteld bedrag die iedere energieleverancier in rekening mag brengen bij particuliere klanten. Hoe langer de resterende looptijd van je contract, hoe hoger het bedrag zal zijn. De opzegvergoeding geldt per aansluiting en bedraagt voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar € 50,00 (incl. btw), tussen 1,5 en 2 jaar € 75,00 (incl. btw), tussen 2 en 2,5 jaar € 100,00 (incl. btw) en langer dan 2,5 jaar € 125,00 (incl. btw). Ook vervalt iedere aanspraak op een actievoordeel. Een eventuele cashback wordt niet uitgekeerd. uitgekeerde overstapkorting dan niet meer uit.

    Is je vraag beantwoord?