Meter en meterstanden

Soorten meters

  • Hoe kan ik een slimme meter aanvragen?
    Een slimme meter is het nieuwste type stroom- en gasmeter. Het is een vervanger van de analoge meter. De slimme meter stuurt op afstand meterstanden door naar je netbeheerder. Alle huishoudens krijgen deze meter in de komende jaren gratis aangeboden door de netbeheerder. Op de website van jouw netbeheerder vind je wanneer de meter wordt geplaatst. Kan je niet wachten? Dan kan je bij de netbeheerder ook terecht voor informatie over een prioriteitsplaatsing. Weet je niet wie je netbeheer is? Kijk dan in het eancodeboek.

    Is je vraag beantwoord?

  • Hoe zet ik het automatisch uitlezen van mijn slimme meter aan of uit?
    Jouw netbeheerder is de eigenaar van de slimme meter en kan het uitlezen aan- en uitzetten. Neem hiervoor contact op met je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheer is? Kijk dan in het eancodeboek.

    Is je vraag beantwoord?

  • Ik heb een slimme meter, waarom moet ik toch mijn meterstanden doorgeven?

    Het kan voorkomen dat we je meterstanden niet kunnen uitlezen. Dan vragen wij je de meterstanden handmatig door te geven. Dit kan verschillende redenen hebben:

    • Het uitlezen op afstand is niet toegestaan. Je kan bij je netbeheerder aangeven dat je wel wilt toestaan dat wij de meter uitlezen;
    • Je slimme meter had een tijdelijke storing op het moment dat wij je gegevens wilden ophalen;
    • Je hebt alleen een slimme meter voor je stroomaansluiting. De gasstanden moet je dus handmatig doorgeven;
    • Je hebt alleen een slimme meter voor je gasaansluiting. In dat geval kunnen we je stroom- én gasstanden niet uitlezen. Je slimme meter voor stroom zorgt namelijk voor een signaal naar je netbeheerder om de meterstanden uit te lezen.

    Is je vraag beantwoord?

  • Moet ik de plaatsing van mijn slimme meter aan jullie doorgeven?
    Wanneer je netbeheerder een slimme meter heeft geplaatst, hoef je dit niet aan ons door te geven. Wij krijgen hierover van je netbeheerder bericht.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat moet ik doen als ik een storing in mijn slimme meter heb?
    Wanneer je slimme meter een storing heeft kunnen we je meterstanden niet uitlezen. Je ontvangt dan bericht om de standen aan ons door te geven. Dit kan via onze meterstandenpagina, maar je kan de meterstanden ook appen naar 06 266 266 22. Je netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Bij een storing krijgen zij een melding en lossen dit op afstand op of laten een monteur langskomen. Het kan ook zijn dat de netbeheerder niks in de gaten heeft. Neem dan zelf contact op met je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheer is? Kijk dan in het eancodeboek.

    Is je vraag beantwoord?

Meterstanden

  • De meterstanden die Huismerk Energie heeft gebruikt voor het termijnbedrag zijn onjuist. Hoe kan dat?
    Het kan zijn dat wij geen rekening hebben gehouden met eventuele teruglevering in je termijnbedrag. Misschien is er een andere reden waar we geen rekening mee hebben gehouden. Natuurlijk willen we dat je termijnbedrag zo goed mogelijk aansluit op je energieverbruik. Neem daarom contact met ons op via 088 - 105 11 22. Dan zoeken wij het voor je uit! Je kunt je termijnbedrag ook gemakkelijk zelf aanpassen via Mijn Huismerkenergie.

    Is je vraag beantwoord?

  • Hoe geef ik mijn meterstanden door?

    Wanneer je de meterstanden moet doorgeven, ontvang je van ons hierover bericht. Je kunt de meterstanden op een van de volgende manieren eenvoudig aan ons doorgeven:

    • Het makkelijkst is om je meterstanden door te geven via je persoonlijke online klantomgeving Mijn Huismerkenergie. Je kunt je meterstanden invoeren onder het kopje 'Verbruik'. Inloggen kan met je klantnummer en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag via de link hierboven eenvoudig een nieuw wachtwoord aan.
    • Je kunt je meterstanden online doorgeven via de meterstandenpagina op onze website. Let op: vul je klantnummer en je gegevens goed in!
    • Je kunt je meterstanden ook via WhatsApp aan ons doorgeven via 06 266 266 22. Dit mag zelfs met een foto. Zorg er dan wel voor dat de meterstanden goed te lezen zijn en je ook je klantnummer toestuurt. Hebben we geen e-mailadres van je? Dan ontvang je een meterstandenkaart thuis.

    Hulp nodig bij het aflezen van de meterstanden? Wij leggen je alles uit!

    Is je vraag beantwoord?

  • Moet ik mijn meterstanden doorgeven als ik een slimme meter heb?
    Met een slimme meter lezen wij je meterstanden op afstand uit. Je hoeft ze dus niet meer zelf door te geven. Heeft je slimme meter een storing en vragen wij om je meterstanden door te geven, dan kan dit ook gewoon. Slimme meters hebben een schermpje waarop je de meterstanden kan aflezen.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom moet ik mijn meterstanden doorgeven?
    Met je meterstanden stellen wij een juiste beginstand voor je energieverbruik vast en maken we een correcte factuur voor je op.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer moet ik meterstanden doorgeven?

    Je ontvangt bericht om je meterstanden door te geven:

    • Twee weken voor start afname van groene energie;
    • Als we je jaarnota opmaken;
    • Als je verhuist;
    • Als je je termijnbedrag opnieuw wil berekenen;
    • Als je overstapt naar een andere leverancier.

    Het invulformulier in Mijn Huismerkenergie is alleen zichtbaar als we je meterstanden nodig hebben.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer wordt mijn slimme meter uitgelezen?

    We lezen je slimme meter uit op de volgende momenten:

    • Twee weken voor start afname van groene energie;
    • Als we je jaarnota opmaken;
    • Als je verhuist;
    • Als je je termijnbedrag opnieuw wilt berekenen;
    • Als je de Slimme Energiemanager hebt aangevraagd lezen we je kwartierwaarden uit;
    • Als we je maandelijkse energierapport opmaken.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet heb doorgegeven?
    Wanneer je de meterstanden niet op tijd doorgeeft, maakt de netbeheerder een schatting van je meterstanden. Deze kunnen mogelijk afwijken van je werkelijke meterstanden. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je nota. Geef je meterstanden daarom altijd op tijd door!

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat moet ik doen als het niet lukt om mijn meterstanden door te geven?
    Lukt het niet om de meterstanden door te geven via Mijn Huismerkenergie, de meterstandenpagina op de website of de meterstandenkaart? Neem dan contact met ons op via 088 - 105 11 22. Wij helpen je graag!

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat moet ik doen als ik mijn meterstanden verkeerd heb doorgegeven?
    Wanneer je verkeerde meterstanden hebt doorgegeven, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via 088-105 11 22. Wij helpen je graag verder!

    Is je vraag beantwoord?