Verbruik inzien

Inzicht in verbruik

  • Is er in mijn energierapport rekening gehouden met teruglevering?
    Wanneer je zelf stroom opwekt en teruglevert, zie je dit ook terug in je energierapport. Je slimme meter registreert naast de energielevering, ook de teruglevering.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waar kan ik de kosten van mijn verbruik zien?
    De kosten van het verbruik kun je inzien In Mijn Huismerkenergie onder menu-item 'Contact'. Hier vind je je energietarieven. Ook in je persoonlijke energierapport vind je de totale verbruikskosten van de betreffende maand.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom zie ik mijn verbruik niet in de Slimme Energiemanager?
    Mogelijk is je slimme meter in storing of in storing geweest. Je krijgt hierover een melding bij je Slimme Energiemanager in Mijn Huismerkenergie. Je verbruik in de betreffende periode is niet zichtbaar.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom zijn mijn kosten in het Energierapport niet gelijk aan mijn maandelijkse termijnbedrag?
    Jouw daadwerkelijke energiekosten per maand wijken af van het bedrag dat je maandelijks betaalt. Het zit zo: de kosten voor je verwachte jaarverbruik én de vaste kosten worden gelijkmatig verdeeld en in 12 maandelijkse termijnen bij jou in rekening gebracht. Zo weet je waar je aan toe bent en betaal je het gehele jaar dus een gemiddeld bedrag. In werkelijkheid verbruik je in de winter veel meer dan in de zomer en zou je ’s winters eigenlijk meer moeten betalen en in de zomer juist minder.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat staat er precies in mijn Energierapport?
    Het energierapport maakt je energieverbruik inzichtelijk en besparen gemakkelijker. Zo weet je precies hoeveel energie je hebt verbruikt en wat de bijbehorende kosten zijn. Ook vind je in dit energierapport bespaartips en kun je je energieverbruik vergelijken met een andere periode of met het verbruik van andere huishoudens. Ga aan de slag met energiebesparing en zie het resultaat maandelijks terug in je energierapport.

    Meer over je energierapport

    Is je vraag beantwoord?

Termijncheck

  • Hoe werkt de Termijncheck?
    De werkelijke kosten voor je maandelijkse stroom- en gasverbruik en vaste kosten per maand, vormen samen je totale energiekosten. Op basis van deze kosten en je energieverbruik maken we een verwachting van je totale kosten voor dit jaar. De totale kosten vergelijken we met de termijnbedragen die je nog aan ons gaat betalen. De uitkomst is een voorspelling of je nog goed zit! Goed om te weten: de Termijncheck houdt geen rekening met toekomstige aanpassingen door de overheid en netbeheerder of grote veranderingen in het verbruik, waardoor kosten anders kunnen uitvallen.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom kan ik geen Termijncheck doen?

    Om een termijncheck te kunnen doen geldt het volgende:

    1. Je hebt kleinverbruik aansluitingen met een slimme meter of je hebt de werkelijke meterstanden van gas en of stroom aan ons doorgegeven.
    2. We hebben minimaal 3 maanden verbruik van gas en stroom kunnen meten. Ben je klant geworden in een periode waarin je weinig tot geen gas hebt verbruikt (de zomermaanden), dan duurt het langer voordat je een termijncheck kunt doen.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer kan ik de Termijncheck doen?

    Om een termijncheck te kunnen doen geldt het volgende:

    1. Je hebt kleinverbruik aansluitingen met een slimme meter of je hebt de werkelijke meterstanden van gas en of stroom aan ons doorgegeven.
    2. We hebben minimaal 3 maanden verbruik van gas en stroom kunnen meten. Ben je klant geworden in een periode waarin je weinig tot geen gas hebt verbruikt (de zomermaanden), dan duurt het langer voordat je een termijncheck kunt doen.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is een Termijncheck?

    Benieuwd of je termijnbedrag nog past bij je verbruikskosten? Met de Termijncheck in Mijn Huismerkenergie weet je meteen of je met je huidige termijnbedrag geld terug krijgt of bijbetaalt op je aankomende jaarnota. Op basis hiervan kan je dus je termijnbedrag aanpassen. Zo kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan!

    Is je vraag beantwoord?

Zonnepanelen

  • Hoe moet ik mijn zonnepanelen registreren?
    Registreer je zonnepanelen heel gemakkelijk op energieleveren.nl. Deze gegevens worden geregistreerd door je netbeheerder en geeft dit aan ons door. Alleen als je je zonnepanelen registreert kunnen wij de teruggeleverde energie verrekenen op je energierekening.

    Is je vraag beantwoord?

  • Hoe verrekenen jullie mijn teruggeleverde stroom?
    Particulieren (afhankelijk van de aansluiting) met eigen zonnepanelen kunnen gebruik maken van de salderingsregeling. Dit is een vrijstelling van energiebelasting en de daarover verschuldigde btw over maximaal het jaarvolume van de levering. Zo werkt het: je zonnepanelen wekken energie op en de opgewekte stroom lever je terug aan het elektriciteitsnet. Hierdoor loopt je energiemeter terug óf je slimme meter registreert de teruglevering. In principe ‘verkoop’ je de opgewekte stroom aan je leverancier en moet je hiervoor een factuurtje sturen. Niet heel handig natuurlijk en daarom werkt het anders. We verrekenen op de jaarrekening de teruggeleverde stroom (veelal meer in de zomermaanden) met de geleverde stroom (veelal meer in de wintermaanden). Dit tegen dezelfde prijs als die jij hebt betaald voor de stroom die wij hebben geleverd. Je ontvangt hiervoor dus het overeengekomen kale leveringstarief. Deze verrekening heet salderen. Salderen kan alleen tot de hoogte van je eigen verbruik.

    Is je vraag beantwoord?

  • Moet ik netbeheerkosten betalen als ik zonnepanelen heb?
    De netbeheerkosten zijn de kosten die je betaalt voor de transport van stroom en gas via de leidingen. Ook als je zelf stroom opwekt en teruglevert blijf je gebruik maken van deze leidingen. De netbeheerkosten brengen wij namens je netbeheerder in rekening op je energienota en dragen ze vervolgens weer af.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waar kan ik het beste zonnepanelen huren of kopen?
    Huismerk Energie heeft op dit moment geen afspraken met leveranciers van zonnepanelen en biedt geen mogelijkheid tot aankoop.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom heb ik stroomkosten terwijl ik geen stroomverbruik heb?
    Naast je totaaltarief per verbruikte kWh stroom, betaal je ons vaste kosten. Dit zijn de netbeheerkosten (kosten voor de transport van stroom en gas via de leidingen) en vaste leveringskosten (de abonnementskosten voor de dienstverlening). De vaste kosten betaal je altijd, ook als je geen energieverbruik hebt.

    Is je vraag beantwoord?

  • Waarom staan op de omvormer andere standen dan op mijn nota?
    De omvormer zet opgewekte energie van je zonnepanelen om in stroom. Dit is je productie. Op het scherm van je omvormer staat jouw opwek. Op je slimme meter zie je vaak een lager getal aan teruggeleverde energie. Dat komt doordat je een deel van de stroom die je opwekt, meteen zelf verbruikt. Wat daarna overblijft, lever je terug aan het energienet en is af te lezen op de slimme meter.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat als ik meer stroom teruglever aan het net dan dat ik zelf verbruik?
    Lever je na verrekening (netto) meer dan 5.000 kWh per telwerk op jaarbasis terug (10.000 kWh enkele meter), dan ontvang je voor elke teruggeleverde kWh boven deze grens het kale leveringstarief min een afslag van € 0,0075 per kWh.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is het verschil tussen productie en teruglevering?
    De zonnecellen in een zonnepaneel zetten het licht van de zon om in stroom (gelijkstroom). Dit is je productie. Een deel van de energie die je opwekt, verbruik je meteen zelf. Wek je meer stroom op dan dat je op dat moment gebruikt, lever je die stroom terug aan het elektriciteitsnet. Dit noemen we teruglevering (invoeding). De slimme meter registreert deze teruglevering.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is salderen?
    Particulieren (afhankelijk van de aansluiting) met eigen zonnepanelen kunnen gebruik maken van de salderingsregeling. Dit is een vrijstelling van energiebelasting en de daarover verschuldigde btw over maximaal het jaarvolume van de levering. Zo werkt het: je zonnepanelen wekken energie op en de opgewekte stroom lever je terug aan het elektriciteitsnet. Hierdoor loopt je energiemeter terug óf je slimme meter registreert de teruglevering. In principe ‘verkoop’ je de opgewekte stroom aan je leverancier en moet je hiervoor een factuurtje sturen. Niet heel handig natuurlijk en daarom werkt het anders. We verrekenen op de jaarrekening de teruggeleverde stroom (veelal meer in de zomermaanden) met de geleverde stroom (veelal meer in de wintermaanden). Dit tegen dezelfde prijs als die jij hebt betaald voor de stroom die wij hebben geleverd. Je ontvangt hiervoor dus het overeengekomen kale leveringstarief. Deze verrekening heet salderen. Salderen kan alleen tot de hoogte van je eigen verbruik.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat is terugleveren?
    Wek je meer stroom op dan dat je op dat moment gebruikt, lever je die stroom terug aan het elektriciteitsnet. Dit noemen we teruglevering (invoeding). De slimme meter registreert deze teruglevering. Lever je na verrekening (netto) meer dan 5.000 kWh per telwerk op jaarbasis terug (10.000 kWh enkele meter), dan ontvang je voor elke teruggeleverde kWh boven deze grens het kale leveringstarief min een afslag van € 0,0075 per kWh.

    Is je vraag beantwoord?