Alles over je meter en meterstanden

Met je meterstanden berekenen we hoeveel energie je verbruikt. Geef je meterstanden op tijd door, zodat wij een juiste beginstand voor je energieverbruik kunnen vaststellen of een correcte factuur voor je kunnen opmaken. Alles wat je moet weten over je meter en het doorgeven van je meterstanden staat hier op een rij! 

Heb je een slimme meter? Dan hoef je geen meterstanden door te geven

Heb je een slimme meter thuis? Dan lezen wij je meterstanden op afstand uit. Wel zo makkelijk. Jij hoeft je meterstanden nooit meer door te geven en ontvangt altijd actuele en juiste facturen. Zo betaal je alleen voor de energie die je écht verbruikt. 

Slimme meter en terugleveren
Wek je zelf energie op en lever je stroom terug aan het net? Of wek je meer stroom op dan je verbruikt? Geef dit dan door via energieleveren.nl. Alleen dan kunnen wij de teruggeleverde energie verrekenen en verwerken. 

Meterstanden aflezen

Heb je een analoge of digitale stroom- en gasmeter? Dan ontvang je van ons bericht wanneer het tijd is om de meterstanden door te geven! Je ontvangt een e-mail of een meterstandenkaart in de brievenbus. Maar hoe lees je je meterstanden eigenlijk af? Dit is per type meter anders. We leggen het hieronder uit! 

Analoge enkeltarief stroommeter

Deze stroommeter heeft één rij met getallen. Geef alleen de getallen vóór de komma door. Simpel!

Analoge dubbeltarief stroommeter

Deze stroommeter heeft twee rijen met getallen. De meter houdt apart bij hoeveel stroom je overdag en in de nacht verbruikt. Vaak staat er bij de rijen 'I' en 'II' of 'dag' en 'nacht'. Om je totaalverbruik te berekenen hebben we beide standen nodig. Geef alleen de getallen vóór de komma door. 

Digitale stroommeter

Deze stroommeter heeft een digitaal scherm waarop je de meterstanden ziet. Ze worden zichtbaar als je op de knop drukt. Naast of boven elke meterstand staat het telwerk aangegeven. 'I' en 'II' (T1 en T2) is je verbruik en 'III' en 'IV' (T3 en T4) is je eventuele teruglevering. Noteer alle standen. Je kan ze gewoon overnemen. 

Analoge gasmeter

Deze gasmeter heeft één rij met getallen. Geef alleen de getallen vóór de komma door. Zo gedaan! 

Digitale gasmeter

Deze gasmeter heeft een digitaal scherm waarop je de meterstanden ziet. De standen verschijnen als je op de knop drukt. Geef alleen de getallen vóór de komma door! 

Slimme meter

Als je een slimme meter hebt hoef je in principe geen meterstanden door te geven. Lukt het ons niet om je standen uit te lezen, bijvoorbeeld omdat je meter een storing heeft, dan ontvang je bericht van ons. Het aflezen van je meterstanden werkt hetzelfde als bij de digitale meter. 


Dit is het verschil tussen je water- en gasmeter

Wist je dat de watermeter vaak wordt verward met de gasmeter? Goed om te weten: de gasmeter is rechthoekig en van metaal en je watermeter is klein en rond, zoals op deze foto.

Hier hangen jouw stroom- en gasmeter 
Je stroommeter hangt meestal op ooghoogte en je gasmeter op kniehoogte. Woon je in een ouder huis, dan kan je gasmeter ook in de kelder of onder de trap hangen.


Geef je meterstanden eenvoudig aan ons door

Heb je bericht van ons gekregen om je meterstanden door te geven? Dit kan eenvoudig via jouw persoonlijke online klantomgeving Mijn Huismerkenergie. Inloggen doe je hieronder. Je kunt je meterstanden invoeren onder het kopje 'Verbruik'. 


Veelgestelde vragen op een rijtje

  • Hoe kan ik een slimme meter aanvragen?

    De slimme meter is slim, omdat deze op afstand je meterstanden kan uitlezen, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Alle huishoudens in Nederland krijgen deze meter de komende jaren gratis aangeboden door de netbeheerder. Op de website van je netbeheerder vind je wanneer je meter wordt geplaatst. Heb je nog geen slimme meter en wil je deze zo snel mogelijk laten plaatsen? Je kunt bij je netbeheerder terecht voor informatie over een prioriteitsplaatsing. Weet je niet wie je netbeheer is? Kijk dan in het eancodeboek

    Is je vraag beantwoord?

  • Hoe weet ik zeker dat jullie mijn meterstanden goed hebben ontvangen?

    Voordat wij jouw meterstanden invoeren, controleren we altijd of we de meterstanden juist hebben ontvangen. Hebben we ze niet juist ontvangen, dan laten we je dit weten! Hoor je niks van ons, dan hebben we de meterstanden goed ontvangen. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Ik heb een slimme meter, waarom moet ik toch mijn meterstanden doorgeven?

    Het kan voorkomen dat we je meterstanden niet kunnen uitlezen. Dan vragen wij je de meterstanden handmatig door te geven. Dit kan verschillende redenen hebben:

    • Het uitlezen op afstand is niet toegestaan. Je kan bij je netbeheerder aangeven dat je wel wilt toestaan dat wij de meter uitlezen;
    • Je slimme meter had een tijdelijke storing op het moment dat wij je gegevens wilden ophalen;
    • Je hebt alleen een slimme meter voor je stroomaansluiting. De gasstanden moet je dus handmatig doorgeven;
    • Je hebt alleen een slimme meter voor je gasaansluiting. In dat geval kunnen we je stroom- én gasstanden niet uitlezen. Je slimme meter voor stroom zorgt namelijk voor een signaal naar je netbeheerder om de meterstanden uit te lezen.


    Is je vraag beantwoord?

  • Ik heb mijn meterstanden doorgegeven. Wanneer ontvang ik mijn jaar-/eindnota?

    Nadat je je meterstanden hebt doorgegeven, ontvang je de jaar-/eindnota binnen 4 tot 6 weken. Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. Ook dan duurt het 4 tot 6 weken voordat je de jaar-/eindnota ontvangt. 

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Je ontvangt bericht om je meterstanden door te geven:

    • Twee weken voordat je groene energie thuis ontvangt;
    • Als we je jaarnota opmaken;
    • Als je verhuist;
    • Als je je termijnbedrag opnieuw wil berekenen;
    • Als je overstapt naar een andere leverancier.

    Het invulformulier in Mijn Huismerkenergie is alleen zichtbaar als we je meterstanden nodig hebben.  

    Is je vraag beantwoord?

  • Wanneer wordt mijn slimme meter uitgelezen?

    We lezen je slimme meter uit op de volgende momenten:

    • Twee weken voordat je groene energie thuis ontvangt;
    • Als we je jaarnota opmaken;
    • Als je verhuist;
    • Als je je termijnbedrag opnieuw wilt berekenen;
    • Als je de Slimme Energiemanager hebt aangevraagd lezen we je kwartierwaarden uit;
    • Als we je maandelijkse energierapport opmaken.


    Is je vraag beantwoord?

  • Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet heb doorgegeven?

    Je ontvangt van ons bericht om je meterstanden door te geven. Het is belangrijk dat je je meterstanden op tijd doorgeeft. Zo voorkom je dat we je meterstanden moeten schatten en je mogelijk bijbetaalt op je nota. En dat willen we natuurlijk niet!

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat moet ik doen als ik een storing in mijn slimme meter heb?

    Wanneer je slimme meter een storing heeft kunnen we je meterstanden niet uitlezen. Je ontvangt dan bericht om de standen aan ons door te geven. Dit kan via onze meterstandenpagina, maar je kan de meterstanden ook appen naar 06 266 266 22.  

    Je netbeheerder is verantwoordelijk voor je slimme meter. Bij een storing krijgen zij een melding en lossen dit op afstand op of laten een monteur langskomen. Het kan ook zijn dat de netbeheerder niks in de gaten heeft. Neem dan zelf contact op met je netbeheerder.

    Is je vraag beantwoord?

  • Wat moet ik doen als ik mijn meterstanden verkeerd heb doorgegeven?

    Wanneer je verkeerde meterstanden hebt doorgegeven of een foutmelding kreeg bij het doorgeven van je meterstanden, neem dan contact met ons op via info@huismerkenergie.nl. Wij helpen je graag verder om de juiste meterstanden te verwerken. 

    Is je vraag beantwoord?

WhatsApp met ons

Snel je vraag stellen? Stuur ons een WhatsApp. We zijn het best bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.

06 - 266 266 22

Mail ons

Toch nog een vraag over je meter of het doorgeven van je meterstanden? Mail ons. We helpen je graag verder! 

info@huismerkenergie.nl