Meer inzicht in je energienota

Ieder jaar ontvang je van ons een energienota voor de door jou verbruikte energie. Maar waar betaal je eigenlijk voor? Waarom stellen we opnieuw het termijnbedrag vast? En waarom moet je bijvoorbeeld bijbetalen? Dat is niet altijd even duidelijk. Bovendien wijzigt nogal eens iets in de richtlijnen waar energieleveranciers zich aan moeten houden. We hebben alles voor je op een rij gezet. 

Waaruit bestaan mijn totale energiekosten?

Je totale energiekosten bestaan uit de kosten voor jouw energieleverancier (leveringstarief en vaste leveringskosten), de netbeheerder (netbeheerkosten) en de overheid (energiebelasting, ODE en btw). Al deze kosten staan op één factuur. De kosten voor de netbeheerder en overheid dragen wij voor jou af. Wel zo handig. 

Energieleverancier 
Het leveringstarief is het tarief dat je aan ons betaalt, per verbruikte kilowattuur (kWh) stroom of kubieke meter (m3) gas. Dit is het tarief exclusief overheidsheffingen en btw. Samen met de vaste leveringskosten, de abonnementskosten voor de dienstverlening, worden dit leveringskosten genoemd. Deze betaal je ook aan ons.

Netbeheerder
De netbeheerkosten zijn de kosten die je betaalt voor de transport van stroom en gas via de leidingen. Deze kosten brengen wij namens je netbeheerder in rekening op je energienota en dragen ze vervolgens weer af. De netbeheerderkosten kunnen jaarlijks veranderen.

Overheid
Voor iedere kWh stroom of m3 gas die je verbruikt, betaal je overheidsheffingen. Deze bestaan uit energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE). De energiebelasting betaal je omdat de overheid wilt dat je zuiniger omgaat met energie. ODE is een extra belasting waarmee de overheid investeringen in duurzame energie stimuleert. De overheid bepaalt ieder jaar opnieuw de hoogte van deze heffingen en alle energieleveranciers voeren de wijzigingen door in de tarieven. Je betaalt deze kosten via je energienota en wij dragen deze af aan de Belastingdienst. Daarnaast betaal je over je hele energienota 21% btw.

* De indeling in het diagram is een voorbeeld en gebaseerd op een verbruik van 3.500 kWh stroom en 1.550 m3 gas, peildatum 1 januari 2018.

Hoe is mijn totaaltarief voor stroom en gas opgebouwd?

Het totaaltarief dat je per verbruikte kWh stroom of m3 gas betaalt, bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Het leveringstarief: het tarief dat je betaalt aan je energieleverancier, per verbruikte kWh stroom of m3 gas. Bij een energiecontract met vaste leveringstarieven, blijft dit tarief de hele contractperiode gelijk.
  • Overheidsheffingen: de energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (ODE). Wij brengen deze kosten namens de overheid bij je in rekening en wij dragen ze weer af aan de Belastingdienst. De overheid bepaalt de hoogte van de overheidsheffingen en kan deze jaarlijks wijzigen. De overheidsheffingen zijn bij alle energieleveranciers gelijk.
  • Btw: bovenop het leveringstarief en overheidsheffingen komt 21% btw. Alle verschillende onderdelen van je tarief zijn inclusief 21% weergegeven. 

Het leveringstarief, overheidsheffingen en btw vormen samen je totaaltarief. Hieronder een voorbeeld.


Bedragen in € incl. BTW per kWh  Leveringstarief Energiebelasting Opslag Duurzame EnergieTotaal
Normaaltarief       € 0,07139     € 0,12654   € 0,01597 € 0,21390

Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaarnota?

Moet je bijbetalen op je jaarnota? Dat is vervelend. Dit kan verschillende reden hebben. O.a.:

  • Je hebt meer energie verbruikt dan wij van te voren hebben ingeschat. Bijvoorbeeld door een verandering in je gezinssituatie, nieuwe apparatuur of een koude en lange winter
  • Je hebt zonnepanelen en minder stoom teruggeleverd dan verwacht 
  • Je hebt de meterstanden niet of te laat doorgegeven. Om je toch op tijd de jaarnota te sturen, hebben we je meterstanden geschat. Het kan zijn dat wij de standen te hoog hebben geschat
  • Je bent pas verhuist en je termijnbedrag is nog niet afgestemd op je nieuwe woning

Hoe voorkom ik dat ik moet bijbetalen op mijn volgende jaarnota? 
Het is belangrijk dat je termijnbedrag altijd past bij je huidige verbruik. Wij helpen je daar graag bij, namelijk met de Termijncheck die je binnenkort vindt in Mijn Huismerkenergie. De Termijncheck geeft je advies over de hoogte van je termijnbedrag. Daarna kan je het bedrag zelf aanpassen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan op je jaarnota. 

Waarom is mijn termijnbedrag opnieuw berekend?

Eén keer per jaar berekenen wij opnieuw je termijnbedrag. Dit doen we op basis van je energieverbruik van het afgelopen jaar. We schatten hoeveel je aankomend jaar gaat verbruiken en welke kosten daarbij komen kijken. Als het nodig is stellen we je termijnbedrag bij. Zo weet je zeker dat je termijnbedrag nog goed bij je verbruik past. We willen natuurlijk niet dat je moet bijbetalen op je volgende jaarnota. Het kan ook zo zijn dat de overheidsheffingen en/of netbeheerkosten zijn gestegen. Of misschien is je woonsituatie veranderd? Ook dit nemen we mee in de berekening.

Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?
Natuurlijk is het termijnbedrag een voorstel. Daarom kan je het termijnbedrag altijd zelf aanpassen in Mijn Huismerkenergie

Hoe ziet mijn jaarnota eruit?

Dit is er onlangs veranderd aan jouw energienota

Dat jij onze energienota begrijpt vinden wij belangrijk. Maar wij niet alleen, De Autoriteit Consument en Markt (ACM) vindt dit ook. Daarom heeft het ACM richtlijnen opgesteld, waaraan iedere leverancier moet voldoen. Deze richtlijnen voeren wij door in onze nota's. Zo hopen wij het je gemakkelijker te maken! De meest actuele wijzigingen vind je hieronder.

Tarieven vanaf nu altijd inclusief btw
Jouw aanbod, contract en energienota moeten allemaal dezelfde eenheden bevatten. Ofwel, jouw tarieven moeten overal hetzelfde worden weergegeven. Zo kan jij de gehele contractduur heel gemakkelijk al jouw tarieven vergelijken. En misschien had je het al gezien, sinds 1 juli 2017 zijn de tarieven en bedragen op je energienota altijd inclusief 21% weergegeven. In de begrippenlijst van je nota zijn de verschillende onderdelen waaruit jouw energienota bestaat, verder uitgelegd. 

Verhoging energiebelasting en netbeheerkosten in 2018
De overheidsheffingen en netbeheerkosten worden ieder jaar opnieuw vastgesteld. Per 1 januari 2018 zijn deze kosten omhoog gegaan. Alle energieleveranciers zijn verplicht deze wijzigingen door te voeren in de tarieven en op de energienota. Hierdoor kunnen er op jouw energienota verschillende tarieven staan: de overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2017 én die van 2018. De leveringstarieven voor gas en stroom en vaste leveringskosten die je met ons hebt afgesproken blijven tijdens de contractperiode natuurlijk gelijk. 

Meer over deze wijziging

Veelgestelde vragen op een rijtje

  • Hoe is mijn eindnota opgebouwd?

    Je ontvangt je eindnota als je besluit over te stappen naar een andere leverancier of verhuist. In de eindnota staan de daadwerkelijk gemaakte kosten op basis van je energieverbruik, verrekend met de termijnbedragen. Op jouw eindnota zie je direct of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wil je weten hoe je energietarief is opgebouwd? Op de pagina 'jouw-energierekening' lees je er alles over. 

  • Hoe is mijn jaarnota opgebouwd?

    Eenmaal per jaar ontvang je van ons een jaarafrekening. In deze jaarafrekening staan de daadwerkelijk gemaakte kosten op basis van je energieverbruik, verrekend met de termijnbedragen. Deze gespecificeerde rekening is gebaseerd op je daadwerkelijke verbruik van het afgelopen jaar. Dit is alleen het geval wanneer je de meterstanden hebt doorgegeven of als de slimme meter is uitgelezen voor de begindatum en einddatum van de jaar nota. Wil je weten hoe je energietarief is opgebouwd? Op de pagina 'jouw-energierekening' lees je er alles over. 

  • Hoe is mijn verzamelfactuur opgebouwd?

    Wanneer je energieaansluitingen hebt op meer dan drie adressen, ontvang je een verzamelfactuur. De verzamelfactuur bestaat uit het totaal te betalen bedrag en een overzicht van de adres inclusief termijnbedragen. Wil je weten hoe je energietarief is opgebouwd? Op de pagina 'jouw-energierekening' lees je er alles over. 

  • Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer?

    Wil je jouw bankrekeningnummer voor automatische incasso wijzigen? Log in op Mijn Huismerkenergie en pas bij 'mijn gegevens’ direct het bankrekeningnummer aan. Per eerstvolgende incassodatum wordt het termijnbedrag van je nieuwe bankrekeningnummer afgeschreven. Ook kun je het bankrekeningnummer telefonisch wijzigen. In dit geval vragen we je, op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, om jouw postcode, klantnaam en geboortedatum. Aanvullend controleren we ook het ‘oude’ rekeningnummer. Komt dit overeen met de bij ons bekende gegevens, dan passen wij uw bankrekeningnummer aan en sturen wij je een bevestiging via de mail. 

  • Ik ben verhuisd en moet op mijn eindnota bijbetalen, hoe kan dat?

    Op het moment dat je verhuist, maken we een eindnota op voor je oude adres. De eindnota laat alle kosten zien over het verbruik tussen de laatste jaarafrekening (of het begin van je contract) en het moment van verhuizen. Zo verrekenen we samen alle kosten voor je oude adres en beginnen we met een schone lei voor je nieuwe adres. Het kan zijn dat je op de eindnota voor je oude adres moet bijbetalen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je meer energie hebt verbruikt dan van te voren verwacht. Het kan ook zijn doordat je de termijnbedragen die je hebt betaald, niet voldoende zijn voor je energieverbruik over die periode. Het is namelijk zo dat je in de winter meer energie verbruikt dan in de zomer, maar je maandelijks hetzelfde bedrag betaalt. 

  • Ik heb mijn jaarnota ontvangen. Ga ik per maand een ander termijnbedrag betalen?

    Je termijnbedrag wordt één keer per jaar door ons gewijzigd op basis van je jaarnota (n.a.v. een fysieke opname van de netbeheerder kan het termijnbedrag ook worden gewijzigd wanneer blijkt dat het standaard jaar verbruik (drastisch) wijzigt). Bij het opstellen van je jaarnota weten we precies wat je verbruik is geweest van het afgelopen jaar. Wijkt je verbruik af ten opzichte van het vorige jaar? Dan stellen we je termijnbedrag omhoog of omlaag bij. Zo voorkom je bijbetaling bij je volgende jaarnota. Het kan ook zo zijn dat de overheidsheffingen en/of de netbeheerkosten zijn gestegen. Deze kosten zijn voor alle energieleveranciers gelijk en zullen dan bij alle energieleveranciers stijgen. 

  • Kan ik mijn maandelijkse termijnbedrag wijzigen?

    Je kunt altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Huismerkenergie. Je mag je termijnbedrag oneindig verhogen en met maximaal 10% verlagen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. Zijn er bijzondere omstandigheden of wijzigingen in je woonsituatie, waardoor je termijnbedrag meer zal afwijken? Neem dan even contact met ons op via 088-105 11 22 (lokaal tarief) en dan stemmen we het samen verder af. 

  • Kan ik mijn termijnbedrag op een ander moment in de maand betalen?

    Betalingen bij Huismerk Energie worden altijd automatisch afgeschreven rond de 25e van de maand. Als je deze betaalwijze of datum niet prettig vindt, kun je er voor kiezen om te betalen met een factuur. Er zijn geen extra kosten verbonden aan het betalen op factuur. Als je de betaalwijze wilt wijzigen, laat dit dan telefonisch aan ons weten: 088-1051122 (lokaal tarief) of geef dit door via Mijn Huismerkenergie

  • Waarom betaal ik bij op mijn energienota?

    Aan het begin van een verbruiksjaar wordt een maandelijks termijnbedrag voor je berekend op basis van het verwachte verbruik voor het komende jaar. Aan het einde van het verbruiksjaar neem je zelf de meterstand(en) op of lezen wij deze voor je uit (als je een slimme meter hebt). Met deze meterstanden berekenen we of je minder of juist meer verbruikt hebt dan we vooraf berekend hebben. Heb je meer verbruikt dan verwacht, dan betaal je bij. Heb je minder verbruikt dan verwacht, dan krijg je geld terug. Uiteindelijk betaal je precies wat je verbruikt hebt. 

    Ben je alleen in de wintermaanden klant geweest bij Huismerk Energie en moet je bijbetalen op je eindnota? Dan wijken jouw daadwerkelijke energiekosten per maand waarschijnlijk af van het bedrag dat je maandelijks betaalt. Het zit zo, de kosten voor je verwachte jaarverbruik en de vaste kosten worden gelijkmatig verdeeld en in 12 maandelijkse termijnen bij jou in rekening gebracht. Zo weet je waar je aan toe bent en betaal je het gehele jaar dus een gemiddeld bedrag. In werkelijkheid verbruik je in de winter veel meer dan in de zomer en betaal je in de winter meer en in de zomer juist minder.

  • Waarom betaal ik een boete/opzegvergoeding?

    Dit is een wettelijk vastgesteld bedrag dat een energieleverancier in rekening kan brengen als je het contract voor het einde van de looptijd beëindigd. Hoe langer de resterende looptijd van je contract, hoe hoger de opzegvergoeding zal zijn. De wettelijke maximale hoogte van een boete voor een particulier contract is per aansluiting, inclusief btw voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar € 50,00, tussen 1,5 en 2 jaar € 75,00, tussen 2 en 2,5 jaar € 100,00, langer dan 2,5 jaar € 125,00. 

  • Wat moet ik doen als ik mijn energierekening niet kan betalen?

    Het is vervelend als je de energierekening niet kunt betalen. Graag willen we samen overleggen of er een passende oplossing is voor je situatie. Neem hiervoor contact met ons op: 088-1051122 (lokaal tarief).

WhatsApp met ons

Snel je vraag stellen? Stuur ons een WhatsApp. We zijn het best bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.

06 - 266 266 22

Mail ons

Wij zijn het beste te bereiken via de mail! Stel je vraag via info@huismerkenergie.nl.