Bekijk al onze veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Kijk dan of je vraag bij de veelgestelde vragen staat. Deze staan verdeeld op onderwerp. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan gerust even contact met ons op. Via de chat of gewoon telefonisch. 

Bekijk de vragen

Zoek binnen de veelgestelde vragen

Aanmelden

  • Moet ik een waarborgsom betalen?

    Zoals in de algemene voorwaarden van Huismerk Energie staat beschreven kunnen we in sommige gevallen een waarborgsom vragen. De waarborgsom dient tot zekerheid voor de betaling van alle betalingen die je door de leveringsovereenkomst aan Huismerk Energie verschuldigd zal zijn. Indien er geen betaling meer verschuldigd is aan Huismerk Energie aan het einde van het eerste jaar van het contract, krijg je de waarborg terug.


  • Wordt mijn boete/opzegvergoeding vergoed door Huismerk Energie?

    Bij sommige contractvormen vergoeden wij een opzegvergoeding van je leverancier tot een maximum van € 100,00 (€ 50,00 per aansluiting). Is je boete lager? Dan betalen we het bedrag van de boete aan jou terug. Is je boete hoger dan € 100,00? Dan moet je het resterende bedrag zelf betalen. Ook dit geldt voor enkele contractvormen. 

  • Moet ik mijn contract bij mijn oude leverancier opzeggen?

    Nee, je hoeft zelf niets op te zeggen. Wij regelen jouw overstap. Dat betekent dat wij ook de oude leverancier voor je opzeggen. Wel moet je rekening houden met de opzegtermijn van een contract of leveringsovereenkomst. Wij vergoeden bij sommige contractvormen een opzegvergoeding tot een maximum van € 100,00 (€ 50,00 euro per aansluiting). Indien je gaat verhuizen en Huismerk Energie kiest als (energie)leverancier voor je nieuwe woning, dan dien je het contract wel op te zeggen op het oude adres (indien Huismerk Energie daar geen energie levert).

  • Wat is de wettelijke bedenktijd?

    De wettelijke bedenktijd is bepaald in de Wet Koop op Afstand. Bij een aankoop op afstand (via internet, televisie, catalogi, telefoon of fax) heb je recht op 14 kalenderdagen bedenktijd. Binnen deze 14 kalenderdagen mag je de overeenkomst zonder reden en kosteloos opzeggen. 

  • Kan ik altijd overstappen op Huismerk Energie?

    Ja, je kunt altijd overstappen op Huismerk Energie. Of je nu voor het eerst een nieuwe leverancier kiest of als je overstapt. Je kunt kiezen voor stroom en gas, maar je kunt ook afzonderlijk stroom of gas via Huismerk Energie afnemen. Via je persoonlijke overstapcoach zorgen wij ervoor dat de overstap probleemloos verloopt.

  • Waarom duurt de overstap minimaal 30 werkdagen?

    Een overstap naar Huismerk Energie duurt minimaal 30 werkdagen. Je hebt recht op 14 kalenderdagen bedenktijd. Hierna starten wij met het regelen van je overstap: van het opzeggen van je contract tot aan het leveren van Huismerk energie op jouw adres. Wil je sneller energie geleverd krijgen? Neem dan even contact met ons op en bekijken we samen of dit mogelijk is. 

  • Hoe meld ik me aan voor Huismerk Energie?

    Je kunt altijd eenvoudig overstappen naar Huismerk Energie op de manier die jij prettig vindt.

    • Online: meld je eenvoudig aan via 'Klant worden' op onze website.
    • Telefonisch: bel naar 088-1051122 en een van onze medewerkers helpt je graag met het aanvragen van Huismerk Energie.

    Op onze website kun je ook een uitgebreide berekening maken van je termijnbedrag bij Huismerk Energie.

  • Ik heb al een leveringsovereenkomst maar weet de einddatum niet. Kan ik toch overstappen?

    Als je klant wilt worden bij Huismerk Energie, zoeken wij graag voor je uit hoelang je huidige contract nog loopt. Je loopt nooit het risico dat je twee leveranciers tegelijk hebt. Indien je contract een langere looptijd heeft en je mogelijk een boete ontvangt voor de overstap, vergoeden wij bij sommige contractvormen een opzegvergoeding tot een maximum van € 100,00 (€ 50,00 per aansluiting). 

  • Wat is een boete/opzegvergoeding?

    Dit is een door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgesteld bedrag dat een energieleverancier in rekening kan brengen bij particuliere klanten, indien het contract vroegtijdig wordt beëindigd. Voor zakelijke klanten gelden andere voorwaarden.

    Hoe langer de resterende looptijd van je contract, hoe hoger de opzegvergoeding zal zijn. Heeft je contract een looptijd van 1,5 jaar of minder? Dan is de maximale boete per aansluiting € 50,00. Heeft je contract een looptijd van 1,5 tot 2 jaar, dan betaal je maximaal € 75,00 per aansluiting. Loopt je contract langer dan 2 jaar? Dan bedraagt de maximale boete € 125,00 per aansluiting.  

    Brengt je voorgaande leverancier een boete in rekening? Informeer dan naar onze overstapkorting. 


Klantvragen

  • Hoe vraag ik een nieuwe gebruikersnaam en/of wachtwoord op?

    Weet je de inloggegevens voor Mijn Huismerkenergie niet meer? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan via de optie ‘wachtwoord vergeten’ via het inlogscherm. Je kunt ook het wachtwoord opnieuw telefonisch opvragen. Dan vragen we je, op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, om jouw postcode, klantnaam en geboortedatum. Wij zullen dan het nieuwe wachtwoord per mail aan je toesturen aan het bij ons bekende e-mailadres. Wij verstrekken het wachtwoord niet telefonisch. 

  • Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer?

    Wil je een ander bankrekeningnummer aan ons doorgeven voor je automatische incasso? Log in op Mijn Huismerkenergie. Bij ‘mijn gegevens’ pas je direct het bankrekeningnummer aan. Per eerstvolgende incassodatum wordt het termijnbedrag van je nieuwe bankrekeningnummer afgeschreven.  Wil je het bankrekeningnummer telefonisch wijzigen? Dan vragen we je, op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, om jouw postcode, klantnaam en geboortedatum. Aanvullend controleren we ook het ‘oude’ rekeningnummer, zoals dat bij ons bekend is en sturen een e-mail ter bevestiging naar het e-mail adres dat bij ons bekend is. 


  • Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

    Wil je een ander e-mailadres aan ons doorgeven? Log in op Mijn Huismerkenergie. Bij ‘mijn gegevens’ pas je direct het e-mailadres aan. Binnen enkele dagen ontvang je de berichten van Huismerk Energie op dat e-mailadres.  Wil je persoonlijke gegevens telefonisch wijzigen? Dan vragen we je, op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens om jouw postcode, klantnaam en geboortedatum. Op deze manier kunnen we de gegevens controleren, zoals deze bij ons bekend zijn. 

  • Kan ik mijn contract op een andere naam laten zetten?

    Je energiecontract is persoonsgebonden en staat op jouw naam. Het contract omzetten op een andere naam is dus niet mogelijk. 

  • Kan ik overstappen op een ander product van Huismerk Energie?

    In sommige gevallen is dat mogelijk. Graag bekijken we samen jouw persoonlijke situatie. Bel ons op 088-1051122 (lokaal tarief). 

  • Waarom kan ik niet inloggen op Mijn Huismerkenergie?

    Controleer altijd het volgende:

    • Heb je ingelogd met je klantnummer?
    • Heb je het juiste wachtwoord opgegeven? Let hierbij op dat je wachtwoord hoofdlettergevoelig is

    Ben je het wachtwoord vergeten? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan via de optie ‘wachtwoord vergeten’ via het inlogscherm. Je kunt ook het wachtwoord telefonisch opnieuw opvragen. Dan vragen we je, op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens om je postcode, klantnaam en geboortedatum. Wij zullen dan het nieuwe wachtwoord per mail aan je toesturen aan het bij ons bekende e-mailadres. Wij verstrekken het wachtwoord niet telefonisch. 

    Als er een andere oorzaak is, neem dan contact met ons op via 088-1051122 (lokaal tarief).

  • Wordt mijn energiecontract bij Huismerk Energie stilzwijgend verlengd?

    Tegen het einde van je contract, bieden wij je altijd pro-actief een nieuw contract aan. Maak je geen gebruik van ons verlengingsaanbod, dan hoef je niets te doen. Wij blijven dan gewoon energie leveren tegen het vrij opzegbare Huismerk Flexibel contract.


Meterstanden

  • De meterstanden die Huismerk Energie heeft gebruikt voor het termijnbedrag zijn onjuist. Hoe kan dat?

    Lever je energie terug doordat je zonnepanelen hebt? Dan kan het zijn dat Huismerk Energie hier nog niet van op de hoogte is. Er is dan ook geen rekening gehouden met teruglevering in je termijnbedrag. 

    Misschien is er nog wel een andere reden die we niet hebben voorzien. Uiteraard willen we graag dat je termijnbedrag zo goed mogelijk overeenkomt met wat je werkelijk verbruikt. Wij nemen altijd telefonisch contact met je op om het termijnbedrag af te stemmen. Je kunt dan aangeven als het termijnbedrag onjuist is. Ook kun je zelf contact met ons opnemen via 088-1051122 (lokaal tarief).  

  • Het lukt me niet om de meterstanden door te geven, wat kan ik doen?

    Lukt het niet om de meterstanden via Mijn Huismerkenergie of met de meterstandenkaart door te geven? Neem dan even contact met ons op: 088-1051122 (lokaal tarief). Wij helpen je graag persoonlijk verder om de juiste meterstanden te verwerken.

  • Hoe geef ik meterstanden door?

    Wanneer je de meterstanden moet doorgeven, ontvang je van ons hier bericht over. Via een mail of een meterstandenkaart. Op deze meterstandenkaart staat uitgelegd hoe je de meterstanden eenvoudig kunt doorgeven:

    • Via Mijn Huismerkenergie. Ga naar huismerkenergie.nl/inloggen, log in met jouw persoonlijke inloggegevens en geef de meterstanden door
    • Telefonisch: bel 088-1051122 (lokaal tarief) en een van onze medewerkers vult de meterstanden voor je in
    • Vul de meterstandenkaart in, knip het onderstaande gedeelte af en stuur dit terug naar Huismerk Energie
  • Hoe kan ik meer inzicht krijgen met een slimme meter?

    Heb je een slimme meter en wil je graag altijd op de hoogte zijn van je energieverbruik? Bijvoorbeeld om eenvoudig het verbruik en besparing te monitoren of om de teruglevering van je zonnepanelen te bekijken? Vraag dan de Slimme Energiemanager aan! Om jou inzicht te geven in je verbruik moeten we de kwartierwaarden van je slimme meter uitlezen. Omdat dit privacygevoelige informatie is, vragen we hiervoor expliciet om jouw toestemming. We gebruiken deze gegevens alleen voor jouw persoonlijke Slimme Energiemanager. We verstrekken deze niet aan derden. Je kunt het dagelijks uitlezen ook altijd weer stopzetten door ons te mailen of te bellen. De Slimme Energiemanager vraag je aan via Mijn Huismerkenergie. 

  • Ik heb een slimme meter. Moet ik dan ook meterstanden doorgeven?

    Als je een slimme meter hebt, hoef je de meterstanden niet zelf door te geven. We kunnen de meterstanden op afstand uitlezen. Als je een slimme meter hebt, verwerken we de meetgegevens voor de Slimme Energiemanager - indien gemachtigd - een tweemaandelijks verbruiksoverzicht, het nauwkeurig opstellen van de jaarnota of de eindnota bij verhuizing of beëindiging van het contract. Het tweemaandelijkse verbruiksoverzicht vind je in Mijn Huismerkenergie. Wil je liever niet dat Huismerk Energie tweemaandelijks het verbruik uitleest? Neem dan even contact met ons op of geef dit aan via Mijn Huismerkenergie. Je meterstanden worden vervolgens nog maar één keer per jaar uitgelezen voor de jaar- of eindnota.


  • Ik heb verkeerde meterstanden doorgegeven. Wat moet ik doen?

    Wanneer je verkeerde meterstanden hebt doorgegeven, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op: 088-1051122 (lokaal tarief). Wij helpen je graag verder om de juiste meterstanden te verwerken.


  • Waarom geef ik meterstanden door?

    Meterstanden zijn de basis voor een correcte factuur. Ze laten zien hoeveel energie je verbruikt hebt. Je geeft de meterstanden door aan Huismerk Energie en wij berekenen wat je maandelijkse termijnbedrag zal zijn. Dit kun je ook zelf berekenen op onze website. Je geeft de meterstanden door wanneer je bent overgestapt of wanneer je verhuisd bent naar een nieuwe woning. Daarnaast vragen we één keer per jaar jouw actuele meterstanden op voor het opmaken van de jaarnota.

  • Wanneer moet ik meterstanden doorgeven?

    Wij vragen de meterstanden op bij je overstap, voor een verhuizing of om een jaarnota (telkens na 12 maanden) op te kunnen stellen. Je ontvangt geen bericht indien je in het bezit bent van een slimme meter, dan worden je meterstanden uitgelezen. Het plaatsen van een nieuwe meter of een tariefswijziging vormen geen aanleiding om je meterstanden op te vragen.


  • Wat is een correctie op mijn meterstanden?

    Indien er een foutieve meterstand bekend is bij Huismerk Energie, wordt er een correctie toegepast. Wij nemen contact op met de netbeheerder om de oorzaak van het verschil in meterstand vast te stellen. Afhankelijk van de oorzaak, wordt de meterstand gecorrigeerd.


  • Wat is het gevolg van het niet doorgeven van meterstanden?

    Wanneer je de meterstanden niet tijdig doorgeeft, maakt de netbeheerder een schatting van de meterstanden. Deze zouden kunnen afwijken van je werkelijke standen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je nota. Geef je meterstanden dan ook altijd tijdig door.


  • Wie vraagt mijn meterstanden op?

    Je energieleverancier is verantwoordelijk voor de meterstanden. De meterstanden geef je dan ook door aan Huismerk Energie. In het geval van een overstap geeft Huismerk Energie je meterstanden ook door aan de oude leverancier. Deze standen dienen dan als uitgangspunt voor de eindafrekening. Het is dan ook belangrijk om de actuele meterstanden door te geven wanneer er om gevraagd wordt. 

Onze energie

  • Hoe weet ik of de stroom van Huismerk Energie ook echt groen is?

    Aan de stroom die uit jouw stopcontact komt, zie je niet of jouw stroom groen is of waar jouw energie vandaan komt. Om toch aan te kunnen geven dat de stroom die wij leveren 100% lokaal groen is, bestaat er een systeem in Nederland:

    • Certificaten: de 'Garantie van Oorsprong' is een garantiecertificaat dat per MWh aangeeft waar deze energie is opgewekt. Huismerk Energie heeft voor elke geleverde MWh ook een Garantiecertificaat
    • Stroometiket: elke energieleverancier is wettelijk verplicht om ieder jaar een Stroometiket op te stellen. Het Stroometiket geeft inzicht in welke energie is geleverd. Als je groene stroom afneemt, kun je op het stroometiket precies zien welk percentage van de stroom (lokaal) groen is, welk percentage grijs en welk percentage onbekend. Het Stroometiket staat vermeld op onze website en in je jaarnota. 
  • Hoe weet ik of het stroometiket klopt?

    De ACM (Autoriteit Consument & Markt) controleert het Stroomtiket van elke leverancier, dus ook van Huismerk Energie, op de volgende punten:

    • Heeft het energiebedrijf de stroometiketten op tijd verstuurd?
    • Is het stroometiket volgens de regels?
    • Kloppen de percentages die het energiebedrijf op het stroometiket heeft gezet?

    Als je groene stroom afneemt, kun je op het stroometiket precies zien welk percentage van je stroom groen is, waar je groene energie vandaan komt, welk percentage grijs en welk percentage onbekend. De balans wordt pas na het eind van het jaar opgemaakt. Het stroometiket dat je op de website ziet, is het stroometiket van voorgaand jaar. Hoe de precieze verhouding van groene en lokaal groene energie wordt in het huidige jaar, is afhankelijk van de stroom die jij uiteindelijk kiest.


  • Kan iedereen kiezen voor groene stroom?

    Ja! Iedereen kan kiezen voor groene stroom. Er hoeft namelijk niets gewijzigd te worden aan je aansluiting of leiding.  De energie die bij je huis binnenkomt, verschilt in vorm niet van grijze energie, alleen in de manier waarop deze stroom is opgewekt.


  • Waar komt de stroom van Huismerk Energie vandaan?

    Huismerk Energie levert alleen groene stroom uit Nederland. Wij halen én leveren de energie heel bewust, gewoon bij jou in de regio! Uit bronnen zoals water, wind en zon. Je kunt alle bronnen ook bekijken op onze website. Huismerk Energie zet deze milieuvriendelijk opgewekte stroom op het elektriciteitsnet door naar je huis. Aan de elektriciteit zelf merk je niet hoe deze is opgewekt. Het verschil met andere soorten stroom is dat we met deze lokaal opgewekte duurzame stroom een bijdrage leveren aan de verduurzaming van Nederland. Door deze energie te leveren, stimuleren we lokale opwek en vergroten we het aandeel duurzame energie in Nederland. 


  • Waar komt het gas van Huismerk Energie vandaan?

    Wij leveren gas uit Nederland, maar compenseren dit door te investeren in bos-, wind- en hydroprojecten die de CO₂-uitstoot tegengaan. We zien wel een belangrijke rol voor groen gas. Het aandeel groen gas in Nederland is nu nog klein, maar we onderzoeken de mogelijkheden om dit aandeel te vergroten. 

  • Wat doet een netbeheerder?

    Een netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en zorgt ervoor dat je een aansluiting op het net krijgt. Je kunt niet voor een andere netbeheerder kiezen, omdat per regio één netbeheerder verantwoordelijk is. Je verandert alleen van netbeheerder als je verhuist naar de regio van een andere netbeheerder.

  • Wat is het verschil tussen groene stroom en lokaal groene stroom?

    Het verschil tussen groene stroom en lokaal groene stroom is de plaats van herkomst.

    • Groene stroom is meestal afkomstig van waterkrachtcentrales in Scandinavië
    • Lokaal groene stroom wordt opgewekt in Nederland, in je eigen omgeving. Hierdoor weet je zeker waar je energie vandaan komt. Je kunt er zelfs voor kiezen om te investeren in een van onze lokale projecten. Hiermee krijg je deze energie geleverd, ontvang je rendement én maak je Nederland duurzamer. Als Nederland meer zelf kan voorzien in groene energie, zijn we minder afhankelijk van grijze stroom die nu vaak elders in Europa wordt opgewekt.


Energierekening

  • Hoe ziet mijn jaarnota er uit?

    Eenmaal per jaar ontvang je van ons een jaarafrekening. In deze jaarafrekening staan de daadwerkelijk gemaakte kosten op basis van je energieverbruik, verrekend met de termijnbedragen. 
    Deze gespecificeerde rekening is gebaseerd op je daadwerkelijke verbruik van het afgelopen jaar. Dit is alleen het geval wanneer je de meterstanden hebt doorgegeven of als de slimme meter is uitgelezen voor de begindatum en einddatum van de jaar nota. 


  • Ik lever energie terug. Zie ik dat ook op mijn jaarnota?

    Als je gaat terugleveren, dien je dit altijd door te geven via energieleveren.nl. Ook is het afhankelijk van je type meter. 

    • Heb je een slimme meter met terugleverstanden? Dan zie je precies hoeveel je hebt verbruikt en hebt teruggeleverd
    • Heb je een oude meter, dan draait je meter als het ware terug. Heb je meer teruggeleverd dan je zelf hebt verbruikt? Dan kun je zien dat je voor stroom geld terug krijgt. Heb niet voldoende opgewekt om je verbruik te compenseren, dan zul je alleen zien dat je verbruik lager uitvalt.  


  • Waarom betaal ik bij op mijn jaarnota?

    Aan het begin van een verbruiksjaar wordt een maandelijks termijnbedrag voor je berekend op basis van het verwachte verbruik voor het komende jaar. Aan het einde van het verbruiksjaar neem je zelf de meterstand(en) op of lezen wij deze voor je uit (als je een slimme meter hebt). Met deze meterstanden berekenen we of je minder of juist meer verbruikt hebt dan we vooraf berekend hebben. Heb je meer verbruikt dan verwacht, dan betaal je bij. Heb je minder verbruikt dan verwacht, dan krijg je geld terug. Uiteindelijk betaal je precies wat je verbruikt hebt. 


  • Waarom betaal ik een boete/opzegvergoeding?

    Dit is een wettelijk vastgesteld bedrag dat een energieleverancier in rekening kan brengen als je het contract voor het einde van de looptijd beëindigd. Hoe langer de resterende looptijd van je contract, hoe hoger de opzegvergoeding zal zijn. De wettelijke maximale hoogte van een boete voor een particulier contract is per product, inclusief btw voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar € 50,00, tussen 1,5 en 2 jaar € 75,00, tussen 2 en 2,5 jaar € 100,00, langer dan 2,5 jaar € 125,00. 

  • Waarom betaal ik netbeheer (transport)kosten?

    De netbeheerkosten bestaan uit aansluitdiensten (vastrecht aansluiting of periodieke aansluitvergoeding - onderhoud) , transportdiensten (vastrecht, capaciteitstarief, systeemdiensten) en meetdiensten (meterkosten ). Hiervoor ontvang je geen aparte nota van je netbeheerder, maar deze kosten betaal je automatisch via Huismerk Energie. Wij geven dat bedrag meteen door aan de netbeheerder en verrekenen hier geen extra kosten voor. 

  • Waarom betaal ik overheidsheffingen?

    De overheid heeft overheidsheffingen over je energieverbruik om een lager verbruik te stimuleren en hiermee het milieu te ontzien. De hoogte ervan wordt bepaald door de overheid, waarna Huismerk Energie deze in rekening brengt op je nota. Je betaald over je volledige verbruik een tarief per kWh of m3. Echter krijg je ter compensatie, omdat een bepaalde hoeveelheid gas en stroom noodzakelijk is om te kunnen leven, een compensatie d.m.v. vermindering energie belasting. Deze wordt verrekend op je nota. In de wet is vastgelegd dat je btw betaalt over het gehele energierekening. Je betaalt dus ook btw over de overheidsheffingen.

  • Wanneer ontvang ik de eindnota?

    Binnen 6 weken nadat je levering bij Huismerk Energie is beëindigd, ontvang je de eindnota. We maken de eindnota op zodra je nieuwe leverancier de meterstanden aan ons heeft doorgegeven.

  • Wanneer ontvang ik mijn jaarnota?

    Als je 12 maanden klant bent van Huismerk Energie, maken we de jaarnota op. Dit doen we aan de hand van de meterstanden die je hebt doorgegeven of de uitgelezen meterstanden (indien in het bezit van een slimme meter). De jaarnota wordt dus niet aan het eind van het kalenderjaar opgemaakt, maar 12 maanden nadat we zijn gestart met leveren van energie. Je ontvangt de jaarnota binnen 6 weken per mail of per post. 

  • Wat is de energiebelasting?

    Energiebelasting betaal je op basis van je energieverbruik. Je betaalt energiebelasting aan de overheid, omdat energieverbruik nadelige gevolgen kan hebben voor het milieu. Fossiele brandstoffen zoals steenkool en aardgas kunnen opraken. Door energiebelasting te heffen, hoopt de overheid dat we zuiniger omgaan met energie.

  • Wat is de vermindering energiebelasting?

    De vermindering energiebelasting wordt gegeven als compensatie voor de overheidsheffingen die de overheid heft en geldt voor stroomaansluitingen op een locatie voor wonen en werken. 

  • Wat is een regiotoeslag gas?

    Dit is een toeslag voor het transport van gas. Hoe verder je van de gasbron in Groningen woont, des te hoger is de toeslag.

  • Wat is Opslag Duurzame Energie (ODE)?

    Dit is een heffing die door de overheid is ingevoerd om de investering in duurzame energie te stimuleren. De heffing is afhankelijk van de hoogte van je energieverbruik. Iedere energieverbruiker moet ODE betalen.


  • Wat moet ik doen als ik mijn energierekening niet kan betalen?

    Het is vervelend als je de energierekening niet kunt betalen. Graag willen we samen overleggen of er een passende oplossing is voor je situatie. Neem hiervoor contact met ons op: 088-1051122 (lokaal tarief).

Tarieven

  • Wat is het verschil tussen vaste en variabele tarieven?

    Bij vaste tarieven wordt de marktconforme prijs op het moment van afsluiten als uitgangspunt genomen voor de energieprijs voor de rest van de contractduur. Indien de energieprijs schommelt, merk je hier niets van.

    Variabele tarieven worden twee keer per jaar gewijzigd, naar de marktprijs die op dat moment geldt. Prijswijzigingen worden altijd vooraf aan je doorgegeven, zodat je altijd kunt besluiten om je tarieven vast te zetten. Huismerk Energie heeft twee contractvormen met variabel tarief, namelijk het Huismerk Modelcontract en Huismerk Flexibel. 

  • Hoe zijn de tarieven opgebouwd?

    De tarieven zijn uit verschillende onderdelen opgebouwd, namelijk het leveringstarief, de energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en btw.

    • Voor stroom is het leveringstarief de eenheidsprijs voor één kWh stroom en is afhankelijk van je soort meter.
    • Voor gas is het leveringstarief de eenheidsprijs voor één m³ gas en is afhankelijk van de gasregio waar je woont.
    • De energiebelasting is bij elke leverancier een vast bedrag per kWh en is dus afhankelijk van je verbruik. De energiebelasting moet je bij elke leverancier betalen.
    • Opslag Duurzame Energie (ODE) is ook een vorm van belasting, die wordt gebruikt om de investering in duurzame energie te stimuleren. Ook de ODE is afhankelijk van je verbruik en dien je bij elke leverancier te betalen.
    • Ook dien je btw te betalen over je verbruik.


  • Biedt Huismerk Energie ook variabele tarieven aan?

    Ja, Huismerk Energie heeft het Flexibel product, met variabele tarieven. Deze tarieven kunnen 6 keer per jaar worden gewijzigd. Hiervan word je altijd tijdig op de hoogte gesteld. Ook kun je kiezen voor het Huismerk Modelcontract. De tarieven van het Modelcontract worden twee keer per jaar gewijzigd, namelijk op 1 januari en 1 juli. Ook hiervan word je tijdig en persoonlijk op de hoogte gesteld. De bedragen van de energiebelasting en de ODE (opslag duurzame energie) zijn bij iedere leverancier gelijk. 

  • Wat is goedkoper: enkel of dubbel tarief?

    Welk tariefsoort voor stroom voor jou relevant en het meest gunstig is, is afhankelijk van je verbruik en de tijdstippen waarop je stroom verbruikt. Doorgaans verschilt het erg weinig bij een gemiddeld consument, maar het kan zijn dat als je meer stroom verbruikt in de avonduren, dubbel tarief gunstiger kan zijn. Verbruik je juist overdag veel energie? Dan is enkeltarief wellicht de beste optie. We rekenen graag voor je uit, wat voor jou gunstig is. Neem voor een advies contact met ons op via 088-1051122 (lokaal tarief). 




Termijnbedrag

  • Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

    Je kunt altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Huismerkenergie. Je mag je termijnbedrag oneindig verhogen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. Zijn er bijzondere omstandigheden of wijzigingen in je woonsituatie, waardoor je termijnbedrag meer zal afwijken? Neem dan even contact met ons op via 088-1051122 (lokaal tarief) en dan stemmen we het samen verder af. 

  • Kan ik mijn termijnbedrag betalen op een ander moment in de maand?

    Betalingen bij Huismerk Energie worden altijd automatisch afgeschreven rond de 24e van de maand. Als je deze betaalwijze of datum niet prettig vindt, kun je er voor kiezen om te betalen met een factuur. Er zijn geen extra kosten verbonden aan het betalen op factuur. Als je de betaalwijze wilt wijzigen, laat dit dan telefonisch aan ons weten: 088-1051122 (lokaal tarief) of geef dit door via Mijn Huismerkenergie. 

  • Kan mijn termijnbedrag worden herberekend?

    Ja, wij kunnen je termijnbedrag altijd herberekenen. Geef hiervoor je huidige meterstanden door of geef toestemming om je slimme meter uit te laten lezen.

  • Waarom betaal ik een vast termijnbedrag?

    Voorafgaand aan het starten met leveren berekenen we het maandelijkse termijnbedrag: de prijs voor hoeveelheid energie die je de komende twaalf maanden gaat verbruiken. Deze berekening is gebaseerd op verbruiksgegevens die je zelf hebt doorgegeven of die we van je netbeheerder ontvangen. Om te zorgen dat je niet in één keer per jaar een groot bedrag betaalt voor je energiekosten, verdelen we het verwachte verbruik over twaalf termijnen: je maandelijkse termijnbedrag.


  • Waarom betaal ik nog een termijnbedrag bij een andere leverancier?

    Er zijn meerdere oorzaken te noemen waarom je nog een termijnbedrag bij je vorige leverancier betaalt als je al klant bent bij Huismerk Energie.

    • Er kan nog sprake zijn van openstaande nota's die je moet afrekenen. Dit betreft dan een termijnbedrag voor een maand dat Huismerk Energie nog niet je energieleverancier was.
    • Je oude leverancier schrijft een termijnbedrag af voor een maand dat je al klant bent bij Huismerk Energie (en wij ook een termijnbedrag in rekening brengen). Het termijnbedrag is dan onterecht in rekening gebracht en mag je terugvorderen. Meestal wordt dit verrekend op je eindnota, maar wij adviseren om hiervoor contact op te nemen met je vorige leverancier. Mocht je hier niet uitkomen, neem dan even contact met ons op, dan bespreken we samen hoe we dit kunnen oplossen.
    • Het betreft een eindnota. Deze ontvang je altijd van je oude leverancier als je overstapt.
    • Je hebt een betalingsachterstand bij je oude leverancier.


  • Waarom is mijn termijnbedrag anders dan bij mijn vorige leverancier?

    Je termijnbedrag is gebaseerd op een verwachting van je energiekosten voor het aankomende jaar. Op het einde van het jaar wordt precies berekend wat je verbruik is geweest en wordt de balans opgemaakt. Het termijnbedrag is gebaseerd op de tarieven van Huismerk Energie, inclusief de netbeheerkosten, energiebelasting, ODE en btw. Het termijnbedrag kan mogelijk afwijken van je vorige leverancier door:

    • Een ander verbruik als uitgangspunt voor het termijnbedrag.
    • Een ander leveringstarief dat verschilt per leverancier.
    • Als de nieuwe netbeheerkosten en/of overheidsheffingen nog niet zijn doorberekend bij je vorige leverancier. Deze wijzigen één keer per jaar.


  • Waarom is mijn termijnbedrag gewijzigd?

    Je termijnbedrag wordt één keer per jaar door ons gewijzigd op basis van je jaarnota (n.a.v. een fysieke opname van de netbeheerder kan het termijnbedrag ook worden gewijzigd wanneer blijkt dat het standaard jaar verbruik (drastisch) wijzigt). Bij het opstellen van je jaarnota weten we precies wat je verbruik is geweest van het afgelopen jaar. Wijkt je verbruik af ten opzichte van het vorige jaar? Dan stellen we je termijnbedrag omhoog of omlaag bij.  Zo voorkom je bijbetaling bij je volgende jaarnota. Het kan ook zo zijn dat de overheidsheffingen en/of de netbeheerkosten zijn gestegen. Deze kosten zijn voor alle energieleveranciers gelijk en zullen dan bij alle energieleveranciers stijgen. 

  • Wanneer wordt mijn termijnbedrag geïncasseerd?

    Het termijnbedrag wordt altijd voorafgaand aan de maand rond de 24e automatisch afgeschreven. Indien je hebt aangegeven dat je graag op factuur betaalt, ontvang je van ons hiervoor een factuur.

    Stap je over op de 1e van de maand? Dan brengen wij het eerste termijnbedrag net na de overstap in rekening. Als je bijvoorbeeld op 1 juli overstapt, brengen wij het eerste termijnbedrag voor de maand juli, rond 1 juli in rekening. Het termijnbedrag voor de maand augustus betaal je dan rond 24 juli. Vervolgens wordt het termijnbedrag altijd rond de 24e van de maand afgeschreven.  


  • Wanneer wordt mijn termijnbedrag vastgesteld?

    Je termijnbedrag kun je zelf eenvoudig berekenen op onze website, vóórdat je besluit om over te stappen naar Huismerk Energie. Alle kosten zijn ook al opgenomen in deze berekening. Het is wel belangrijk dat je een juist verbruik invult. Uiteraard controleren we altijd voorafgaand aan de levering of het verbruik dat je hebt opgegeven klopt. We bellen je voor de overstap op om het termijnbedrag persoonlijk af te stemmen en om eventuele vragen over de overstap te beantwoorden. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Je termijnbedrag wijzigt mogelijk pas weer bij je jaarnota.

Verhuizen

  • Als ik ga verhuizen, stopt mijn contract dan automatisch?

    Nee je contract loopt gewoon door, want een contract is persoonsgebonden en niet gekoppeld aan jouw adres. Als je verhuist, geef je het nieuwe adres aan ons door en wij zorgen ervoor dat je energie krijgt geleverd op je nieuwe adres en de levering stopt op je oude adres. 

  • Hoe geef ik mijn verhuizing door?

    Via Mijn Huismerkenergie. Hier kun je ook direct de meterstanden van je oude en je nieuwe adres doorgeven. Wil je de meterstanden liever telefonisch doorgeven? Dat kan via 088 - 105 11 22 (lokaal tarief). De gegevens worden direct verwerkt in onze administratie. Indien er nog vragen of onduidelijkheden zijn, neem dan gerust even contact met ons op. 

  • Hoe wordt mijn nieuwe termijnbedrag berekend?

    Het termijnbedrag wordt vastgesteld op basis van het verbruik van het voorgaande jaar op je adres en is afhankelijk van de woning en jouw gebruik van stroom en gas. Indien je naar een nieuw adres verhuist kan het zijn dat het verbruik dat bekend is op dit adres afwijkt van jouw verbruik op dit adres. Wij adviseren je dan ook om je verbruik in het begin goed in de gaten te houden. Graag maken we na 6 maanden een nieuwe berekening om te kijken of het termijnbedrag bijgesteld moet worden. In het geval van nieuwbouw, maakt de netbeheerder een berekening van het verwachte verbruik. 

  • Ik ga verhuizen, wat nu?

    Ga je verhuizen? Huismerk Energie verhuist met je mee. Je geeft je verhuizing eenvoudig door via Mijn Huismerkenergie of telefonisch via 088 - 105 11 22 (lokaal tarief).

    • Het verwerken van een verhuizing duurt minimaal 10 werkdagen. Daarom is het verstandig om de verhuisdatum op tijd door te geven. Wij zorgen er dan voor dat de levering van energie op je nieuwe adres geregeld is op het moment dat je de sleutel van je nieuwe woning ontvangt. Wij melden je af bij je oude netbeheerder en melden je aan bij je nieuwe netbeheerder in het geval dat je naar een ander netgebied verhuist. 
    • Voor je verhuizing is het belangrijk dat je de meterstanden van zowel je oude als je nieuwe adres zo snel mogelijk doorgeeft. Dit in verband met het zo nauwkeurig mogelijk vaststellen van je nieuwe maandelijkse termijnbedrag.  
    • Het niet op tijd doorgeven van je verhuizing, betekent een te late aansluiting van stroom en gas. Dat kan erg vervelend zijn. Is het niet mogelijk om de verhuisdatum 10 werkdagen van tevoren door te geven? Doe dit dan alsnog zo snel mogelijk. Huismerk Energie helpt je graag om de energielevering op je nieuwe adres zo snel mogelijk te voor elkaar te krijgen. 


  • Ik moet voor het eerst een energiecontract afsluiten. Hoe werkt dat?

    Heb je nog geen energieleverancier en betrek je een woning waar je energie moet regelen? Meld je dan aan bij Huismerk Energie. Na je aanmelding gaat de wettelijke bedenktijd/afkoelperiode van 14 kalenderdagen in. Na deze 14 dagen dienen we het verzoek pas in bij de netbeheerder. Weet je voorafgaand aan je aanmelding al wanneer je gaat verhuizen? Geef dit dan aan tijdens het bestellen van je product. Het contract zal dan per deze datum ingaan op het nieuwe adres. Is het nog niet duidelijk wanneer je gaat verhuizen? Geef dan de datum van sleuteloverdracht zo snel mogelijk aan ons door.


  • Kan ik mijn contract op datum van sleuteloverdracht laten ingaan?

    Jazeker. Op het moment dat je de sleutel van je woning ontvangt, kunnen wij energie leveren op jouw adres. Let er wel op, dat het verwerken van een verhuizing minimaal 10 werkdagen duurt. Wij zorgen er ook voor dat het leveren van energie op je oude adres stopt op het moment dat je de sleutel inlevert. Daarom is het verstandig om de verhuisdata op tijd door te geven. Wij zorgen er dan voor dat je niet dubbel betaalt en niet zonder energie komt te zitten. Verhuis je ook naar een ander netgebied? Dan melden wij je af bij je oude netbeheerder en melden je aan bij je nieuwe netbeheerder. 


  • Neemt een nieuwe bewoner automatisch het contract over?

    Een energiecontract is persoonsgebonden, niet adresgebonden. Hierdoor kun je het energiecontract niet overdragen aan de nieuwe bewoner of eigenaar van het pand.

  • Rekenen jullie verhuiskosten?

    Nee, we brengen geen verhuiskosten in rekening. Service van het huis! 

  • Wanneer moet ik een verhuizing doorgeven?

    Het verwerken van een verhuizing duurt één werkdag. Wij zorgen er dan voor dat de levering van energie op je nieuwe adres dus binnen een dag geregeld is. Let er wel op dat je de meterstanden van je oude adres en je nieuwe adres doorgeeft. 

  • Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Minimaal 10 werkdagen voordat je gaat verhuizen geef je de verhuisdatum door. Op de dag dat je de oude woning verlaat, geef je ook de meterstanden van stroom en gas aan Huismerk Energie door van je oude adres. Ook is het belangrijk om direct de meterstanden van je nieuwe woning door te geven, om zo een nieuw nauwkeurig termijnbedrag te kunnen berekenen. Op de verhuisdatum wordt de energielevering op het oude adres beëindigd en op het nieuwe adres gestart.

WhatsApp met ons

Snel je vraag stellen? Stuur ons gewoon een WhatsApp. We zijn het best bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 17:00 uur.

06 - 266 266 22

Direct een gesprek

Liever je vraag persoonlijk bespreken? Bel ons dan gerust en we helpen je graag verder. 

088 - 105 11 22