Meer inzicht in je energieprijs

Vraag jij jezelf ook wel eens af hoe je energietarief is opgebouwd? Of hoe je de jaarnota moet lezen? We zetten graag alle informatie voor je op een rij. En mocht je er niet helemaal uitkomen, dan kun je ons altijd even bellen. 

Tarieven

De energieprijs bestaat voor een deel uit leveringskosten, een deel netbeheerkosten en een deel belastingen. Wij zorgen er voor dat jij maar één factuur krijgt en dragen de overige kosten af aan de netbeheerder en de overheid.

  • Leveringskosten (tarieven en vaste leveringskosten)
  • Netbeheerkosten
  • Overheidsheffingen (energiebelasting, ODE, btw)

*Deze indeling is gebaseerd op een verbruik van 3.500 kWh stroom en 1.550 m3 gas, peildatum 1 februari 2017.


Hoe is je energierekening opgebouwd?

Je betaalt je volledige energierekening aan je leverancier. De kosten voor netbeheer en overheidsheffingen verrekenen wij op je energierekening en dragen we ook voor je af. Zo ontvang jij maar één factuur, wel zo handig!

  • Leveringstarief: dit is het gedeelte dat je betaalt aan je energieleverancier voor de door jou verbruikte stroom in kWh of gas in m³. Heb je gekozen voor een energiecontract met een vaste prijs? Dan blijven jouw leveringskosten gedurende de looptijd van je contract gelijk. Bij een contract met variabele tarieven daalt of stijgt deze prijs samen met de marktprijs
  • Vaste leveringskosten: abonnementskosten die je aan je leverancier betaalt
  • Netbeheerkosten: dit zijn kosten die jouw netbeheerder in rekening brengt voor onder andere het in stand houden van de aansluitingen en transport van stroom en gas. De netbeheerder kan deze kosten jaarlijks veranderen en zijn gelijk bij alle energieleveranciers
  • Overheidsheffingen (energiebelasting, Opslag Duurzame Energie): een heffing die de overheid hanteert om het milieu te ontzien en duurzame energie te stimuleren. De overheidsheffingen zijn bij alle energieleveranciers gelijk en kunnen jaarlijks door de overheid worden gewijzigd
  • Vermindering Energiebelasting: korting die je ontvangt op je energierekening, omdat iedereen energie nodig heeft
  • Btw: daarnaast rekent de overheid over de gehele energierekening 21% btw



Termijnbedrag

Iedere consument betaalt een maandelijks termijnbedrag: de prijs voor de geschatte hoeveelheid energie die je het komende jaar gaat verbruiken. Deze berekening is gebaseerd op verbruiksgegevens die je zelf hebt doorgegeven of die we van je netbeheerder ontvangen. om te zorgen dat je niet één keer per jaar een groot bedrag betaalt voor je energiekosten of in de winter véél meer betaalt dan in de zomer, verdelen we het verwachte verbruik over twaalf termijnen: je maandelijkse termijnbedrag. Zo weet je iedere maand precies waar je aan toe bent.

Veelgestelde vragen

  • Hoe zijn de tarieven opgebouwd?

    De tarieven zijn uit verschillende onderdelen opgebouwd, namelijk leveringskosten, overheidsheffingen en netbeheerkosten:

    • Voor stroom is het leveringstarief de eenheidsprijs voor één kWh stroom en is afhankelijk van je soort meter
    • Voor gas is het leveringstarief de eenheidsprijs voor één m³ gas en is afhankelijk van de gasregio waar je woont
    • Voor zowel stroom als gas betaal je vaste leveringskosten
    • De energiebelasting is bij elke leverancier een vast bedrag per kWh en is dus afhankelijk van je verbruik. Energiebelasting moet je bij elke leverancier betalen
    • Opslag Duurzame Energie (ODE) is ook een vorm van belasting, die wordt gebruikt om de investering in duurzame energie te stimuleren. Ook de ODE is afhankelijk van je verbruik en dien je bij elke leverancier te betalen
    • Over je gehele energienota betaal je btw


  • Waarom betaal ik bij op mijn jaarnota?

    Aan het begin van een verbruiksjaar wordt een maandelijks termijnbedrag voor je berekend op basis van het verwachte verbruik voor het komende jaar. Aan het einde van het verbruiksjaar neem je zelf de meterstand(en) op of lezen wij je slimme meter voor je uit. Met deze meterstanden berekenen we of je minder of juist meer verbruikt hebt dan we vooraf berekend hebben. Heb je meer verbruikt dan verwacht, dan betaal je bij. Heb je minder verbruikt dan verwacht, dan krijg je geld terug. Uiteindelijk betaal je precies wat je verbruikt hebt. 

  • Wanneer wordt mijn termijnbedrag vastgesteld?

    Je termijnbedrag kun je zelf eenvoudig berekenen op onze website, vóórdat je besluit om over te stappen naar Huismerk Energie. Alle kosten zijn ook al opgenomen in deze berekening. Het is wel belangrijk dat je een juist verbruik invult. Uiteraard controleren we altijd of het verbruik dat je hebt opgegeven klopt. Je kunt het termijnbedrag ook altijd wijzigen via Mijn Huismerkenergie. Zodra we de jaarnota opmaken, controleren we weer of je termijnbedrag nog steeds goed is. 

  • Waarom betaal ik overheidsheffingen?

    De overheid heft overheidsheffingen over je energieverbruik om te stimuleren dat je minder energie verbruikt. De hoogte ervan wordt bepaald door de overheid, maar Huismerk Energie brengt deze in rekening. Zo krijg je geen aparte facturen. Je betaalt over je volledige verbruik een tarief per kWh of m3. Omdat je een bepaalde hoeveelheid stroom en gas nodig hebt om te kunnen leven, krijg je jaarlijks een compensatie, namelijk de vermindering energiebelasting. Deze korting zie je ook terug in de berekening van je termijnbedrag. 

    Daarnaast is in de wet is vastgelegd dat je btw betaalt over het gehele energierekening. Je betaalt dus ook btw over de overheidsheffingen.

  • Waarom betaal ik netbeheerkosten?

    De netbeheerder zorgt ervoor de stroom en gas van de energiebron bij jouw huis terechtkomen. Voor het onderhouden van deze netten, maar ook de aansluitingen en de meter in je kast, betaal je netbeheerkosten. Hiervoor ontvang je geen aparte nota van je netbeheerder, maar deze kosten betaal je automatisch via Huismerk Energie. Wij geven dat bedrag meteen door aan de netbeheerder en rekenen hier geen extra kosten voor. 

Hoe ziet mijn jaarnota eruit?

WhatsApp met ons

Snel je vraag stellen? Stuur ons een WhatsApp. We zijn het best bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.

06 - 266 266 22

Direct een gesprek

Je vraag liever persoonlijk met een van onze medewerkers bespreken? Bel dan gerust en we helpen je graag verder. 

088 - 105 11 22